Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
27.11.2019
Autorzy:
Michał Tracz
Praktyka:
Specjalizacje:
Przedstawiciele największych nadawców telewizyjnych zawarli porozumienie, które ustala nowe standardy emisji reklam suplementów diety w telewizji. Już od 1 stycznia 2020 wszystkie reklamy tych produktów będą musiały być zgodne z wymaganiami samoregulacji, aby zostać wyemitowane np. w kanałach TVP, TVN, czy Polsat.
Część wymogów idzie dalej niż przepisy prawne lub jest bardziej specyficzna, dlatego sama zgodność materiałów reklamowych z prawem nie będzie wystarczająca dla emisji reklam. Przykładem takiego wymogu jest obowiązek zamieszczenia komunikatu „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”, w ściśle określonej formie i wymiarach.
Podmioty, które mają zaplanowane emisję reklam telewizyjnych od 1 stycznia 2020 muszą pilnie rozpocząć rewizję swoich spotów reklamowych i dokonać w nich modyfikacji.
Zasady mają praktyczne zastosowanie dla wszystkich podmiotów zlecających reklamę telewizyjną któremukolwiek z sygnatariuszy porozumienia nadawców. Porozumienie podpisało w dniu 25 listopada 2019 roku 15 nadawców, w tym TVP, TVN, Polsat, Superstacja, TV Puls. Dla obowiązku stosowania nowych zasad nie ma znaczenia, czy zlecającym reklamę jest producent, dystrybutor suplementów diety, czy podmiot z branży medialnej.
Nowe zasady mają zastosowanie do wszystkich reklam telewizyjnych zlecanych nadawcom, którzy podpisali porozumienie, emitowanych od 1 stycznia 2020 r. Co ważne nie ma znaczenia moment zlecenia reklamy. Innymi słowy, nawet jeżeli materiały zostały nakręcone, zaakceptowane i przekazane nadawcom przed 25 listopada 2019 r. ale mają być emitowane także od 1 stycznia 2020 r. to muszą być zgodne z nowymi zasadami. Nadawcy zobowiązali się zebrać od zlecających reklamy oświadczenia o takiej zgodności.
Zgodność z prawem nie jest to wystarczająca. Porozumienie nadawców ustanawia szereg wymagań idących dalej lub bardziej specyficznie niż przepisy prawa.
W pierwszej kolejności należy zadbać o zgodność przekazu z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa, gdyż porozumienie nadawców w żaden sposób ich nie uchyla. W szczególności należy pamiętać o kwestii zakazu wprowadzania konsumentów w błąd, zakazie przypisywania właściwości leczniczych oraz szczegółowych zasadach dotyczących komunikowania właściwości odżywczych i prozdrowotnych (oświadczenia żywieniowe i zdrowotne).
W drugiej kolejności warto zwrócić w szczególności uwagę na zasady, które zostały opisane bardziej specyficznie w porozumieniu nadawców.
Poniżej przykładowe kwestie:
Powyżej zasygnalizowano wyłącznie wybrane kwestie. Należy pamiętać, że nowe zasady wymagają pełnej zgodności spotów reklamowych ze wszystkimi zasadami zawartymi w porozumieniu nadawców. Dostosowanie się do części z postanowień może stanowić dodatkowe wyzwanie, gdyż są to zasady nowe bez ustalonej ścieżki interpretacyjnej.