Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
03.04.2024
Autorzy:
Bogusław Kapłon
Dr Anna Hlebicka-Józefowicz
Gniewomir Wycichowski-Kuchta
Sylwester Silski
Praktyka:
Prawo Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Doradztwo Regulacyjne, Legislacja i Compliance
Specjalizacje:
We wtorek 2 kwietnia Rada Ministrów zadecydowała o przyjęciu i skierowaniu do Sejmu projektu ustawy o ochronie sygnalistów. Zapowiada to koniec wieloletniego procesu legislacyjnego i konieczność rozpoczęcia przygotowań do realizacji nowych obowiązków przez przedsiębiorców objętych ustawą.
Część rozwiązań wprowadzonych do projektu rządowego została zaczerpnięta ze społecznego projektu ustawy, którego jesteśmy współautorami. Na skutek rozmów z organizacjami społecznymi, zmieniono też tytuł ustawy – do języka prawnego zostanie wprowadzone pojęcie „sygnalisty”.
Rząd działa pod dużą presją czasu – przed TSUE toczy się postępowanie naruszeniowe przeciwko Polsce, w związku z opóźnieniem w implementacji Dyrektywy 2019/1937. Biorąc pod uwagę 3 miesięczny okres na przygotowanie się do nowych obowiązków oraz prognozowany przebieg prac legislacyjnych, spodziewamy się, że nowe obowiązki zaczną wiązać firmy pod koniec trzeciego kwartału 2024 r.
Zmiany wprowadzone do projektu ustawy na bazie propozycji strony społecznej obejmują m.in.:
Projekt ustawy stawia organizacje przed wieloma wyzwaniami i wymaga podjęcia odpowiednich decyzji. Przede wszystkim należy:
Projekt ustawy doprecyzowuje sposób liczenia tych osób – wlicza się nie tylko osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, ale też umowy cywilnoprawne i kontrakty B2B, o ile kontrahent sam nie zatrudnia innych osób. Może więc się okazać, że choć nasza firma nie ma obowiązku posiadania regulaminu pracy, to musi wdrożyć stosowne procedury whistleblowingowe.
Przyjęty przez rząd projekt ustawy rozszerzył obowiązkowy, minimalny zakres zgłoszeń na zgłoszenia obejmujące korupcję, a także naruszenia przepisów prawa pracy oraz naruszenia konstytucyjnych praw i wolności obywatela (w zakresie jakim nie dotyczą innych kategorii praw zamieszczonych w ustawie i mają związek z organami władzy publicznej). Przedsiębiorcy będą musieli odpowiednio zdefiniować te pojęcia w wewnętrznej procedurze – tak, aby sygnalista miał jasność jakie naruszenia może zgłosić. Trzeba też odpowiednio zintegrować z kanałem whistleblowingowym inne istniejące już w organizacji kanały zgłaszania nieprawidłowości (np. wynikające z przepisów adresowanych do instytucji finansowych, z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT), czy kanały antymobbingowe). Należy też podjąć decyzję czy rozszerzamy katalog naruszeń, które podlegają zgłoszeniu w ramach wewnętrznego systemu, np. na naruszenia regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych obowiązujących w naszej firmie.
Sprawę tę trzeba przesądzić w wewnętrznej procedurze zgłoszeń. Jeśli dopuszczamy zgłoszenia anonimowe, to powinniśmy określić w jaki sposób będą one rozpatrywane. Podejmując decyzję w tym zakresie, warto uwzględnić specyfikę naszej działalności - i pamiętać, że jeśli działamy na rynku regulowanym, obowiązek przyjmowania zgłoszeń anonimowych w pewnym zakresie może już wynikać z innych regulacji.
Wymaga to, m.in. stworzenia odpowiednich mechanizmów ochrony i kanałów komunikacji pomiędzy kadrą zarządzającą, osobami odpowiedzialnymi za obsługę kanału zgłoszeń nieprawidłowości oraz zespołem HR.
Projekt dopuszcza zlecenie wdrożenia i obsługi systemu whistleblowingowego podmiotom zewnętrznym. Zadania związane z wdrożeniem systemu whistleblowingowego i obowiązki z zakresu przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń, można więc zewnętrznemu podmiotowi. Rozwiązanie to ma pomóc firmom, które nie chcą lub nie mają odpowiednich zasobów kadrowych, aby samodzielnie zajmować się bieżącą obsługą kanałów zgłoszeń.
Przedsiębiorcy będą mieli 3 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia ustawy w Dz.U., na opracowanie, wewnętrzne skonsultowanie, wdrożenie kanałów zgłoszeń wewnętrznych i odpowiednie przeszkolenie personelu.
Choć termin ten został wydłużony z pierwotnie projektowanych 2 miesięcy, przygotowania do wejścia w życie ustawy warto zacząć już teraz.
Zgodnie z projektem ustawy, wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń musi zostać skonsultowana z organizacją związkową lub z odpowiednią reprezentacją osób zatrudnionych. Konsultacje te będą trwać od 5 do 10 dni.
Procedura musi zostać zakomunikowana pracownikom i innym osobom wykonującym pracę, i wchodzi w życie w ciągu 7 dni od podania jej do wiadomości.
Trzeba też doliczyć czas na przegląd i aktualizację powiązanych regulacji wewnętrznych, wybór i wdrożenie odpowiednich narzędzi umożliwiających komunikację z sygnalistami, a także wyznaczenie kadry odpowiedzialnej za obsługę systemu oraz na jej przeszkolenie. Przedsiębiorcy, mają więc niewiele czasu na przygotowanie do nowych obowiązków. Za ich niewykonanie grożą surowe kary – grzywna lub pozbawienie wolności nawet do 3 lat.
Niewykonanie lub nieprawidłowe wykonywanie nowych obowiązków może się wiązać, zarówno z odpowiedzialnością cywilną spółki, jak i z odpowiedzialnością karną osób zarządzająych.
Aby zachować zgodność z nowymi regulacjami rekomendujemy:
Służymy naszym doradztwem i bieżącym wsparciem w całym wskazanym zakresie.
Zapewniamy pomoc w zaprojektowaniu i całościowym wdrożeniu rozwiązań zgodnych z nową ustawą, a w razie potrzeby, także obsługę wewnętrznego systemu zgłoszeń (narzędzie, które mogą Państwo wdrożyć w swojej organizacji, opracowaliśmy wspólnie z Microsoft).
Każde rozwiązanie szyjemy na miarę, odpowiednio do Państwa potrzeb i oczekiwań.
Pełną treść alertu można pobrać również w formie pliku PDF.