23.01.2025
Autorzy:
- Robert Niczyporuk
- Klaudia Bartoszyńska-Kwiatkowska
- Bartosz Mazur
Praktyki:
Specjalizacje:
Eksperci z Praktyki Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć wyjaśniają jakie nowe obowiązki stoją przed przedsiębiorcami w związku z wejściem w życie przepisów dot. e-Doręczeń.
Zakres wprowadzanych zmian
1 stycznia 2025 roku w życie weszły zmiany w przepisach dotyczących e-Doręczeń, czyli usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Umożliwia ona wysyłanie i odbieranie korespondencji ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru oraz przechowywanie jej w formie elektronicznej.
Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpić ma papierową korespondencję urzędową oraz korespondencję przez ePUAP.
Podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (m.in. spółki) i Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej obowiązane są do:
- założenia i aktywowania adresu do e-Doręczeń, oraz
- wpisania adresu do e-Doręczeń do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE), publicznego rejestru zbierającego adresy do e-Doręczeń. Jest to równoznaczne z tym, że urzędy korzystające
z e-Doręczeń będą przesyłały spółce korespondencję wyłącznie w formie elektronicznej.
Harmonogram obowiązku stosowania e-Doręczeń
Termin na wdrożenie obowiązku stosowania e-Doręczeń uzależniony jest m.in. od momentu rejestracji podmiotu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
Termin wprowadzenia obowiązku |
Podmioty obowiązane |
1 stycznia 2025 roku |
Przedsiębiorcy rejestrujący działalność w CEIDG albo w KRS - założenie skrzynki do e-Doręczeń możliwe jest wówczas podczas rejestracji podmiotu. |
1 kwietnia 2025 roku |
Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS przed 1 stycznia 2025 roku - założenie skrzynki do e-Doręczeń możliwe jest m.in. poprzez złożenie wniosku w specjalnie utworzonym do tego formularzu przy składaniu wniosku o zmianę danych w rejestrze. |
1 października 2026 roku |
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku. Jednakże, jeżeli podmioty te złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30 czerwca 2025 roku, obowiązane są do założenia skrzynki do e-Doręczeń od 1 lipca 2025 roku. |
Dostawcy usługi e-Doręczeń
Usługę e-Doręczeń świadczyć mogą wyłącznie podmioty wpisane do rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania.
Wyróżnić należy:
- publicznego dostawcę usługi e-Doręczeń (obecnie Poczta Polska S.A.) – podmiot wyznaczony do świadczenia bezpłatnej usługi e-Doręczeń w podstawowym zakresie oraz obowiązany do zapewnienia skrzynek elektronicznych wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi e-Doręczeń, oraz
- niepublicznych dostawców usługi e-Doręczeń – świadczących usługę e-Doręczeń za opłatą, oferując jednak przy tym dodatkowe funkcjonalności skrzynek elektronicznych.
W czym możemy pomóc?
Nasi eksperci w ramach doradztwa prawnego dla klientów wspierają przedsiębiorców zarówno w założeniu skrzynki do e-Doręczeń, jak i przy wyborze optymalnego dostawcy świadczącego tę usługę. Chętnie objaśnią także wszelkie niejasne dla Państwa kwestie związane z zagadnieniem e-Doręczeń.
Pełną treść alertu można pobrać również w formie pliku PDF.