Kto jest Twoim ulubionym autorem?

Alerty DZP.

E-Doręczenia dla przedsiębiorców

23.01.2025

Autorzy:

Robert Niczyporuk
Klaudia Bartoszyńska-Kwiatkowska
Bartosz Mazur

Praktyka:

Prawo Spółek, Fuzje i Przejęcia

Specjalizacje:

Prawo spółek

Zakres wprowadzanych zmian

1 stycznia 2025 roku w życie weszły zmiany w przepisach dotyczących e-Doręczeń, czyli usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Umożliwia ona wysyłanie i odbieranie korespondencji ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru oraz przechowywanie jej w formie elektronicznej.

Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpić ma papierową korespondencję urzędową oraz korespondencję przez ePUAP.

Podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (m.in. spółki) i Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej obowiązane są do:

  • założenia i aktywowania adresu do e-Doręczeń, oraz
  • wpisania adresu do e-Doręczeń do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE), publicznego rejestru zbierającego adresy do e-Doręczeń. Jest to równoznaczne z tym, że urzędy korzystające
    z e-Doręczeń będą przesyłały spółce korespondencję wyłącznie w formie elektronicznej.

Harmonogram obowiązku stosowania e-Doręczeń

Termin na wdrożenie obowiązku stosowania e-Doręczeń uzależniony jest m.in. od momentu rejestracji podmiotu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).

Termin wprowadzenia obowiązku

Podmioty obowiązane

1 stycznia 2025 roku

Przedsiębiorcy rejestrujący działalność w CEIDG albo w KRS - założenie skrzynki do e-Doręczeń możliwe jest wówczas podczas rejestracji podmiotu.

1 kwietnia 2025 roku

Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS przed 1 stycznia 2025 roku - założenie skrzynki do e-Doręczeń możliwe jest m.in. poprzez złożenie wniosku w specjalnie utworzonym do tego formularzu przy składaniu wniosku o zmianę danych w rejestrze.

1 października 2026 roku

Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku.

Jednakże, jeżeli podmioty te złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30 czerwca 2025 roku, obowiązane są do założenia skrzynki do e-Doręczeń od 1 lipca 2025 roku.

Dostawcy usługi e-Doręczeń

Usługę e-Doręczeń świadczyć mogą wyłącznie podmioty wpisane do rejestru dostawców usług zaufania świadczących kwalifikowane usługi zaufania.

Wyróżnić należy:

  • publicznego dostawcę usługi e-Doręczeń (obecnie Poczta Polska S.A.) – podmiot wyznaczony do świadczenia bezpłatnej usługi e-Doręczeń w podstawowym zakresie oraz obowiązany do zapewnienia skrzynek elektronicznych wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi e-Doręczeń, oraz
  • niepublicznych dostawców usługi e-Doręczeń – świadczących usługę e-Doręczeń za opłatą, oferując jednak przy tym dodatkowe funkcjonalności skrzynek elektronicznych.

W czym możemy pomóc?

Nasi eksperci w ramach doradztwa prawnego dla klientów wspierają przedsiębiorców zarówno w założeniu skrzynki do e-Doręczeń, jak i przy wyborze optymalnego dostawcy świadczącego tę usługę. Chętnie objaśnią także wszelkie niejasne dla Państwa kwestie związane z zagadnieniem e-Doręczeń.

Pełną treść alertu można pobrać również w formie pliku PDF.

Bądź na bieżąco z DZP