Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
09.02.2017
Autorzy:
Michał Czarnuch
Marcin Pieklak
Praktyka:
Specjalizacje:
W dniu 8 lutego br. do dalszej fazy uzgodnień przekazany został projekt ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw – tzw. Duża nowelizacja ustawy o refundacji (DNUR). Przedmiotowy projekt jest w wielu miejscach bardzo podobny do propozycji analizowanej we wcześniejszych alertach. Zawiera jednak kilka istotnych zmian – część z nich ma na celu doprecyzowanie wcześniejszych propozycji, w przypadku innych Minister Zdrowia zdecydował o rezygnacji z poprzednio rozważanych przepisów.
Natomiast drugi z procedowanych obecnie projektów, tj. projekt ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw – tzw. Mała nowelizacja ustawy o refundacji (MNUR), został skierowany do Sejmu. Projekt wprowadza m.in. ratunkowy dostęp do technologii lekowych, jak również obejmuje zmiany ustawy o refundacji, w tym dotyczące między innymi okresu obowiązywania decyzji refundacyjnych.
W związku z powyższym wraz z PEX PharmaSequence Sp. z o.o. przedstawiamy Państwu zaktualizowany alert refundacyjny, w którym przeanalizowaliśmy najważniejsze zmiany prawne proponowane w obecnych projektach. Jednocześnie, przygotowując niniejszy alert dokonaliśmy analizy tego co zostało zmienione w w/w projektach w stosunku do tekstu, który był analizowany w trakcie konferencji refundacyjnej w dniu 12 września 2016 r. oraz we wcześniejszych alertach. W przypadku braku wskazania na takie zmiany tekst analizy pozostał niezmieniony.
Analizowane projekty należą do szeregu aktów prawnych, które zmieniły bądź mają w przyszłości zmienić system refundacji. Wśród przepisów, które weszły w życie należy przypomnieć regulacje związane z bezpłatnym dostępem do terapii dla pacjentów, którzy ukończyli 75. rok życia czy regulacje wprowadzające System Obsługi List Refundacyjnych (SOLR). Dodatkowo należy pamiętać o projekcie, który wprowadza szeroki zakres zmian w refundacji wyrobów medycznych dostępnych dotychczas na zlecenie bądź stosowanych w ramach realizacji świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Wniosek, który z tego płynie, wskazuje, że zamiast jednej kompleksowej zmiany prawnej będziemy mieli do czynienia z kilkoma aktami prawnymi, których wspólnym celem jest zmiana obecnego 2 systemu refundacji. W związku z tym odpowiedź na pytanie co czeka nas w 2017 r. wymaga kompleksowej analizy wszystkich wskazanych dotychczas projektów oraz obserwowania przyszłych prac toczących się przed Parlamentem.
Wracając do omówienia projektów będących powodem powstania niniejszego alertu należy wskazać, że zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym przez autorów projektu DNUR, jego głównym celem jest wprowadzenie przeglądu oraz modyfikacji przepisów ustawy o refundacji. Zgodnie z tym samym uzasadnieniem, wynikiem przyjęcia proponowanych przepisów ma być wprowadzenie rozwiązań pozwalających na poprawę obowiązujących przepisów bądź usunięcie wątpliwości interpretacyjnych związanych z ich stosowaniem na przestrzeni ostatnich lat. Analogiczne przesłanki leżą u podstaw przyjęcia projektu MNUR.
Podsumowując najważniejsze zmiany procedowane w ramach DNUR należy wskazać, iż proponowane przepisy zawierają regulacje związane z wpływem działalności naukowo-badawczej oraz inwestycyjnej w zakresie ochrony zdrowia na terytorium RP na postępowania refundacyjne. W stosunku do poprzednich wersji przepisów zostało przede wszystkim doprecyzowane w jakim zakresie inwestycje będą wpływały na podejmowanie decyzji refundacyjnych.
Wśród innych przepisów, mających wpływ na cały system ochrony zdrowia, należy wskazać odejście od refundacji opartej na Charakterystyce Produktu Leczniczego w przypadku leków wydawanych w aptece na receptę. Zamiast tego proponowane jest oparcie się na bliżej nieokreślonym „pełnym zakresie wskazań i przeznaczeń”. Pomimo że zmiana ta pojawiła się wyjściowo w projekcie Małej nowelizacji została ona przeniesiona do DNUR.
Podobnie istotne są zmiany związane z zakresem budżetu na refundację, kwestiami obliczania ustawowego paybacku czy ustalaniem limitu finansowania w poszczególnych grupach limitowych. Wszystkie one mają bowiem bezpośredni wpływ na podmioty funkcjonujące na rynku.
Sam projekt DNUR zawiera również nowe, pożądane ze strony systemu ochrony zdrowia, rozwiązania np. dotyczące refundacji leków stosowanych we wskazaniach ultrarzadkich czy szczepionek.
W ramach DNUR proponowane są również przepisy, których wprowadzenie budzi większe wątpliwości np. pozwalające na wszczęcie postępowania dotyczącego wtórnej modyfikacji obowiązujących warunków objęcia refundacją danego produktu. Podobnie nadal proponowane jest uregulowanie w przepisach Prawa farmaceutycznego procedury wczesnego dostępu do nowoczesnych technologii dla polskich pacjentów cierpiących na choroby zagrażające życiu oraz zdrowiu.
Mamy wreszcie przepisy, które porządkują obecny stan prawny. Wśród nich warto wskazać na postulat wprowadzenia odrębnych regulacji dla refundacji leków stosowanych w imporcie 3 równoległym czy w zakresie leków stosowanych w programach lekowych. Innym przykładem są przepisy narzucające obowiązek stosowania urzędowych marż przy okazji eksportu produktów objętych refundacją.
Dodatkowo w ramach MNUR postuluje się wprowadzenie okresu obowiązywania decyzji „do 5 lat” zamiast obecnych 2, 3, 5-letnich okresów. Ponadto proponowane są ograniczenia zakresu danych publikowanych przez NFZ czy wprowadzenie ratunkowego dostępu do terapii. Projekt ten zawiera również szereg zmian doprecyzowujących obecne regulacje prawne.
W związku z ilością zmian oraz dynamiką całego procesu legislacyjnego, który w trakcie ostatnich dni przyspieszył, celem niniejszego alertu nie jest dokonanie ich oceny. Zamiast tego postaramy się przybliżyć Państwu najważniejsze elementy obu projektów.
Z ostateczną oceną procedowanych regulacji należy wstrzymać się do publikacji ostatecznych projektów, a nawet do momentu wejścia w życie ustaw i wytworzenia się odpowiedniej praktyki.
INNOWACJA |
nakłady na działalność badawczo-rozwojową, wewnętrzne i zewnętrzne |
łączne nakłady poniesione na badania podstawowe i przedkliniczne (w tym badania bioinformatyczne) prowadzone na terytorium RP |
|
łączne nakłady poniesione na badania kliniczne prowadzone na terenie RP |
|
koszty działalności operacyjnej – ogółem |
|
PRODUKCJA |
suma kwot amortyzacji majątku produkcyjnego na syntezę chemiczną |
suma kwot amortyzacji majątku produkcyjnego na technologię nuklearną |
|
suma kwot amortyzacji majątku produkcyjnego na biotechnologię |
|
suma kwot amortyzacji majątku produkcyjnego na inne technologie medyczne |
|
przychody netto ze sprzedaży towarów i usług |
|
INWESTYCJE |
inwestycje w wyposażenie laboratoriów badawczo-rozwojowych |
łączne nakłady na inwestycje w urządzenia techniczne (np. do analizy jakości) i maszyny produkcyjne |
|
łączne nakłady na inwestycje bezpośrednio poniesione na majątek na terytorium RP |
|
łączne nakłady na inwestycje bezpośrednio poniesione na start-up'y działające na terenie RP będące podatnikiem na terytorium RP |
|
ZATRUDNIENIE |
łączna wartość odprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za pracownika (PIT-4) |
łączna liczba równoważników etatów osób aktualnie zatrudnionych w działalności badawczorozwojowej |
|
łączna liczba równoważników etatów osób aktualnie zatrudnionych przy działalności produkcyjnej i czynnościach kontrolnych |
|
PODATKI |
łączna wartość odprowadzonego podatku od osób prawnych (CIT) |
EKSPORT |
wartość eksportu towarów |
wartość eksportu usług |
|
wartość importu półproduktów i materiałów |
KATEGORIA A |
KATEGORIA B |
KATEGORIA C |
KATEGORIA D |
wartość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość będzie powiększona o 5% |
wartość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość będzie powiększona o 10% |
wartość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość będzie powiększona o 15% |
wartość progu kosztu uzyskania dodatkowego roku życia skorygowanego o jakość będzie powiększona o 20% |
UCZ pierwszego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym nie może być wyższa niż 80% UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu finansowania |
UCZ pierwszego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym nie może być wyższa niż 85% UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu finansowania |
UCZ pierwszego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym nie może być wyższa niż 90% UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu finansowania |
UCZ pierwszego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym nie może być wyższa niż 95% UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu finansowania |
UCZ kolejnego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym, może być wyższa o 5% niż UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu albo najtańszego odpowiednika o ile podstawę limitu w danej grupie limitowej wyznacza lek z inną substancją czynną |
UCZ kolejnego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym, może być wyższa o 15% niż UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu albo najtańszego odpowiednika o ile podstawę limitu w danej grupie limitowej wyznacza lek z inną substancją czynną |
UCZ kolejnego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym, może być wyższa o 20% niż UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu albo najtańszego odpowiednika o ile podstawę limitu w danej grupie limitowej wyznacza lek z inną substancją czynną |
UCZ kolejnego odpowiednika z uwzględnieniem liczby DDD w opakowaniu jednostkowym, może być wyższa o 25% niż UCZ odpowiednika wyznaczającego podstawę limitu albo najtańszego odpowiednika o ile podstawę limitu w danej grupie limitowej wyznacza lek z inną substancją czynną |
_________________________
1 Zob. http://blog.dzp.pl/pharma/pierwsza-nowelizacja-ustawy-o-refundacji/