Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
11.04.2016
Autorzy:
Michał Czarnuch
Piotr Najbuk
Jan Pachocki
Praktyka:
Specjalizacje:
Na przełomie roku pojawiły się liczne doniesienia medialne o możliwych zmianach w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 618 z późn. zm.), które stały się przedmiotem publicznej debaty. Efektem było opublikowanie 22 grudnia 2015 r. założeń do projektu nowelizacji ustawy o działalności leczniczej, zakładających w szczególności wprowadzenie instrumentów ograniczających prywatyzację i komercjalizację publicznych świadczeniodawców.
W dniu 1 kwietnia na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt Ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej i niektórych innych ustaw z dnia 30 marca 2016 roku, który skierowany został do konsultacji publicznych. Zapisy wskazane w projekcie Ustawy w pewnych zakresach odbiegają od zapisów z projektu założeń.
Projekt nowelizacji wprowadza zmiany w zakresie finansowania działalności SPZOZ.
Projekt utrzymuje zasadę, że podmiotem zobowiązanym do pokrycia straty netto w pierwszej kolejności jest SP ZOZ, jednak w przypadku braku możliwości zastosowania takiego rozwiązania, podmiot tworzący zobowiązany jest do podjęcia jednego z następujących działań:
Wśród wskazanych działań brakuje natomiast możliwości przekształcenia SP ZOZ w spółkę kapitałową. Tym samym jednak projekt nie eliminuje możliwości przekształcania SPZOZ w spółki kapitałowe – przepisy art. 69 – 82 ustawy o działalności leczniczej, dotyczące zasad dokonywania takich przekształceń pozostały niezmienione. W praktyce więc projektowany art. 59 ustawy o działalności leczniczej może nie mieć istotnego wpływu na finanse i zasady funkcjonowania JST, jednak można zaryzykować tezę, że może mieć wpływ porządkujący i stabilizujący.
Projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie ograniczeń w zakresie zbywania podmiotom prywatnym udziałów albo akcji takich spółek. Podmiot publiczny (odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa) będzie mógł dokonywać zbycia udziałów albo akcji „swoich” spółek, pod warunkiem, że wartość nominalna należących do nich udziałów albo akcji będzie stanowić nie mniej niż 51% kapitału zakładowego spółki.
Już na etapie założeń do projektu podnoszono, że zbywanie udziałów i akcji w tych spółkach wymaga ograniczenia, uzasadniając to szczególną funkcją podmiotów leczniczych. Rozwiązania zaproponowane w projekcie miałyby mieć zastosowanie do spółek, w których w dniu wejścia w życie nowelizacji Skarb Państwa, JST albo spółka kapitałowa, która przystąpiła do spółki kapitałowej wykonującej działalność leczniczą, posiadałyby udziały albo akcje o wartości nominalnej nie mniejszej niż 51% kapitału zakładowego, a także do spółek utworzonych po wejściu nowelizacji w życie.
Projekt przewiduje zakaz wypłacania dywidendy w spółkach kapitałowych wykonujących działalność leczniczą, w których Skarb Państwa, JST albo uczelnia medyczna posiada udziały albo akcje o wartości nominalnej nie mniejszej niż 51% kapitału zakładowego.
Wskazane zapisy będą miały negatywny pływ na podmioty prywatne będące mniejszościowymi udziałowcami/akcjonariuszami w chwili wejścia w życie przepisów. Wprawdzie projektodawca wskazuje w uzasadnieniu, że taki podmiot będzie miał prawo do uzyskania dywidendy po wejściu w życie projektowanej nowelizacji: „z uwagi na zasadę ochrony praw nabytych, regulacja ta nie będzie miała zastosowania do spółek kapitałowych, w których w dniu wejścia w życie projektowanej ustawy ww. podmioty publiczne nie posiadały 100% udziałów albo akcji.”, jednakże proponowane przepisy ustawy o działalności leczniczej nie regulują przedmiotowej kwestii - projekt jest sprzeczny z uzasadnieniem do projektu. W ocenie DZP w przypadku wejścia w życie, analizowane rozwiązanie prawne będzie skutkowało wywłaszczeniem prywatnych udziałowców/akcjonariuszy i może naruszać przepisy Konstytucji.
Projekt przewiduje również zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.), polegające m.in. na przyznaniu JST możliwości finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla wspólnoty samorządowej w celu zaspokojenia jej potrzeb zdrowotnych. Należy jednak podkreślić, że działania takie nie są obligatoryjne. Finansowanie odbywać będzie się na podstawie umowy zawieranej pomiędzy JST a podmiotem leczniczym, dla którego ta jednostka jest podmiotem tworzącym, lub podmiotem leczniczym będącym spółką kapitałową, w której jest jedynym albo większościowym udziałowcem, albo akcjonariuszem.
Dopiero w przypadku, gdy na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego nie byłoby podmiotu leczniczego, który udzielałby świadczeń opieki zdrowotnej w odpowiednim zakresie, dla którego ta jednostka jest podmiotem tworzącym, lub podmiotem leczniczym będącym spółą kapitałową, w której jest jedynym albo większościowym udziałowcem, albo akcjonariuszem. Jednostka ta uprawniona będzie do zawierania umów z ,,zewnętrznymi” podmiotami wykonującymi działalność leczniczą działającymi na terenie tej jednostki wyłonionymi w wyniku konkursu ofert. Przedmiotowe rozwiązanie ma na celu, z jednej strony, umożliwić jednostkom zabezpieczenie członkom swojej wspólnoty samorządowej jak najlepszego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, z drugiej zaś, powinno sprzyjać ograniczeniu generowania strat finansowych tych podmiotów leczniczych.
Powyższa zmiana może skutkować negatywnym nastawieniem NFZ do wypłacania nadwykonań, jako że będzie mógł wskazać, iż to podmioty tworzące będą mogły sfinansować takie świadczenia.
Nowością jest również propozycja umożliwiająca zmianę podmiotu tworzącego poprzez przejęcie praw i obowiązków przez inny podmiot na podstawie porozumienia, określającego m.in. zasady odpowiedzialności za zobowiązania SPZOZ, zasady przejęcia mienia SPZOZ oraz przekazaniu nieruchomości. Planowane zmiany w tym zakresie nie wprowadzają jakichkolwiek przesłanek, które powinny być spełnione aby umożliwić taką zmianę, ani wymogów formalnych dot. podmiotu przejmującego. Takie rozwiązanie może przyczynić się do konsolidacji SPZOZ-ów.
Dodatkowo projekt nowelizacji zakłada wprowadzenie następujących zmian, zakładających:
Uwagi do projektu zmian można zgłosić do 4 maja 2016 r. Pragniemy przypomnieć, że może je zgłosić każdy podmiot, w tym także osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.
Na zakończenie pragniemy przypomnieć, że w ostatnich dniach ukazały się również inne istotne zmiany dla działalności leczniczej projekty zmian:
Pełną treść alertu znajdą Państwo w załączonym PDF.