25.09.2016
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
Projekty:
Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekty ustaw zmieniających Kodeks karny oraz niektóre inne ustawy. Zmiany te dotyczą dwóch istotnych kwestii. Alert podatkowy
Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekty ustaw zmieniających Kodeks karny oraz niektóre inne ustawy. Zmiany te dotyczą dwóch istotnych kwestii:
- rozszerzenia możliwości orzekania przepadku mienia poprzez wprowadzenie możliwości orzeczenia przepadku przedsiębiorstwa, oraz
- zaostrzenia odpowiedzialności za przestępstwo wyłudzenia podatku VAT i rozszerzenia przypadków prowadzenia kontroli operacyjnej w ramach kontroli skarbowej.
Nowe przepisy, dotyczące przepadku mienia w razie skazania za przestępstwo, w wyniku którego sprawca osiągnął korzyść majątkową.
Wprowadzenie rozwiązań dotyczących przepadku mienia uzasadniane jest potrzebą poprawy efektywności środków służących pozbawianiu sprawców korzyści pochodzących z przestępstwa, w tym także i w odniesieniu do mienia, którego właścicielami są osoby trzecie, a jego posiadaczami są sprawcy przestępstw gospodarczych i skarbowych.
Podstawowymi założeniami planowanych nowelizacji są:
1) Możliwość orzeczenia przepadku przedsiębiorstwa w razie skazania właściciela przedsiębiorstwa albo innej osoby kierującej przedsiębiorstwem w imieniu właściciela za przestępstwo, z którego popełnienia sprawca osiągnął chociażby pośrednio korzyść majątkową przewyższającą kwotę 200 000 zł.
2) Wprowadzenie tzw. „konfiskaty rozszerzonej” odnoszącej się do mienia uzyskanego z przestępstwa, a także do mienia nabytego w okresie do 5 lat przed popełnieniem przestępstwa w razie skazania za przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności, której górna granica jest nie niższa niż 5 lat (3 lata w przypadku przestępstw skarbowych), lub za przestępstwo popełnione w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa, z którego popełnienia została osiągnięta chociażby pośrednio, korzyść majątkowa znacznej wartości, albo przestępstwo, z którego została lub mogła zostać osiągnięta, chociażby pośrednio korzyść majątkowa. Na sprawcy będzie ciążyć udowodnienie legalnego pochodzenia mienia (odwrócenie ciężaru dowodu).
3) Możliwość orzeczenia przepadku nie tylko w razie skazania sprawcy, ale również w razie umorzenia postępowania z powodu niewykrycia sprawcy, śmierci sprawcy, zawieszenia postępowania w sprawie, w której nie można ująć oskarżonego albo nie może on brać udziału w postępowaniu z powodu choroby psychicznej lub innej ciężkiej choroby.
4) Możliwość ustanowienia zarządu przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części) i wyznaczenie zarządcy (licencjonowanego doradcy restrukturyzacyjnego), którego głównym zadaniem będzie przekazywanie sądowi lub prokuratorowi informacji mających znaczenie dla toczącego się postępowania czyli informacji o sposobie i okolicznościach wykorzystywania przedsiębiorstwa do popełnienia przestępstwa lub ukrycia osiągniętej z niego korzyści oraz o rzeczach i dokumentach mogących stanowić dowód w sprawie oraz przekazanie sporządzonego spisu składników majątku i praw majątkowych przedsiębiorstwa.
Trzeba podkreślić, że wskazane wyżej przepisy dotyczące konfiskaty rozszerzonej będą odnosić się do czynów popełnionych przed ich wejściem w życie.
Nowe przepisy dotyczące zaostrzenia odpowiedzialności za wyłudzenia podatku VAT
Rozwiązania wprowadzone w projekcie są uzasadniane rozwojem zjawiska wyłudzeń podatku od towarów i usług (VAT), przez które to działania budżet państwa ponosi znaczne straty.
Podstawowymi założeniami planowanych nowelizacji są:
1) Wprowadzenie specjalnej, zaostrzonej odpowiedzialności karnej za podrabianie lub przerabianie faktur VAT, za posługiwanie się nimi oraz podawanie w nich nieprawdy co do okoliczności mających znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej.
2) Uwzględnienie czynów zabronionych wprowadzonych niniejszym projektem w katalogu przestępstw „co do których jest możliwe zarządzenie procesowej kontroli i utrwalania treści rozmów telefonicznych (art. 237 k.p.k.)” oraz w katalogach określonych w ustawach przewidujących przeprowadzanie czynności operacyjno-rozpoznawczych przez Policję, Centralne Biuro Antykorupcyjne, organy kontroli skarbowej, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej.
Podsumowanie
Przedstawione projekty nowelizacji przepisów stwarzają potencjalne, niewystępujące wcześniej na taką skalę, możliwości ingerencji państwa w sferę prawa własności przedsiębiorców i prowadzonych przez nich firm. Ponadto zwracamy uwagę na znaczące rozszerzenie możliwości stosowania prowokacji i podsłuchów w tym także w czasie kontroli skarbowej w sprawach o przestępstwa, o których mowa powyżej.
Mając na względzie istotę proponowanych zmian i ich możliwy wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej, DZP oferuje swą pomoc w zakresie przybliżenia założeń zmian przepisów omówienia jej skutków prawnych m.in. w ramach przeprowadzenia warsztatów i szkoleń dla przedsiębiorców. Jednocześnie informujemy, że na bieżąco śledzimy etap prac legislacyjnych związanych z tymi nowelizacjami i będziemy przekazywać Państwu informacje na temat jakichkolwiek istotnych zmian w powyższym zakresie.