Kto jest Twoim ulubionym autorem?
Alerty DZP.
30.10.2017
Autorzy:
Dr Anna Partyka-Opiela
Dr Anna Hlebicka-Józefowicz
Specjalizacje:
W dniu 25 października br. do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych skierowano projekt ustawy o jawności życia publicznego opracowany przez Koordynatora służb specjalnych i członka Rady Ministrów, Mariusza Kamińskiego. W projekcie po raz pierwszy podjęto próbę systemowego ujęcia problematyki ochrony sygnalistów (whistleblowers). Projektowana ustawa zobowiązuje też wszystkich co najmniej średnich przedsiębiorców do stosowania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych.
Z punktu widzenia prowadzonej przez Państwa działalności projektowane zmiany oznaczają konieczność:
Projekt zobowiązuje wszystkich co najmniej średnich przedsiębiorców oraz jednostki sektora finansów publicznych do wprowadzania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych w celu przeciwdziałania przypadkom dokonywania przez osoby działające w ich imieniu lub na ich rzecz przestępstw określonych w:
Wykonanie obowiązku wprowadzenia ww. procedur ma polegać na podejmowaniu „środków organizacyjnych, kadrowych i technicznych mających na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego popełnianiu” wskazanych przestępstw.
Wśród środków takich projekt wymienia m.in. obowiązek:
Jeżeli osobie działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy postawiony zostanie zarzut popełnienia jednego z ww. przestępstw:
W ciągu 30 dni przedsiębiorca będzie mógł dobrowolne uiścić karę w wysokości zaproponowanej we wniosku Szefa CBA. W przeciwnym razie Szef CBA będzie kierował wniosek do Prezesa UOKiK, który wymierzy karę w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji o ukaraniu będzie się można odwołać do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Dodatkowo przedsiębiorca, wobec którego Prezes UOKiK orzekł karę pieniężną nie będzie się mógł ubiegać o uzyskanie zamówienia publicznego przez okres 5 lat od daty uprawomocnienia się tego orzeczenia.
Projekt zakłada, że zgłoszenia informacji o nieprawidłowościach będą przez sygnalistów kierowane bezpośrednio do organów ścigania. Dla firmy oznacza to istotne ryzyko reputacyjne, nawet jeśli informacje o nieprawidłowości nie zostaną potwierdzone. W związku z tym kluczową rolę będą odgrywać efektywne wewnętrzne systemy whistleblowingowe, tj. stworzenie pracownikom i kontrahentom możliwości skorzystania w pierwszej kolejności z wewnętrznych środków informowania o naruszeniach oraz zagwarantowanie sygnalistom odpowiedniej ochrony wewnątrz organizacji.
Zgodnie z projektem Status sygnalisty nadawany będzie przez prokuratora w drodze postanowienia. Status ten ma być nadawany osobom zgłaszającym wiarygodne informacje o podejrzeniu popełnienia niektórych wskazanych w ustawie przestępstw stypizowanych w Kodeksie karnym, w tym m.in: sprzedajności pełniącego funkcję publiczną, przekupstwa, płatnej protekcji, oszustwa, brak procedur nieskuteczność procedur pozorność procedur kara administracyjna do 10.000.000 zł zarzut popełnienia przestępstwa korupcyjnego dla osoby działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne przez 5 lat 4 oszustwa kredytowego, fałszowania faktur ze znaczną kwotą należności, prania brudnych pieniędzy i nierzetelnej dokumentacji.
Status Sygnalisty będzie mógł uzyskać:
O nadaniu statusu sygnalisty prokurator będzie informował pracodawcę lub podmiot, którego dotyczą informacje będące przedmiotem zgłoszenia.
Uzyskanie statusu sygnalisty wiążę się z objęciem danego pracownika, współpracownika lub kontrahenta szczególnym reżimem ochronnym, polegającym m.in. na:
W razie rozwiązania lub zmiany umowy bez wymaganej zgody prokuratora sygnalista może domagać się od strony rozwiązującej lub zmieniającej umowę odszkodowania w wysokości:
Przyjęcie ustawy będzie się wiązało co najmniej z koniecznością przeprowadzenia przeglądu funkcjonujących w przedsiębiorstwie wewnętrznych regulacji antykorupcyjnych oraz ich dostosowania do nowych wymogów. W tych organizacjach, gdzie nie funkcjonują takie systemy – z ich wprowadzeniem i efektywnym stosowaniem.
Nowa regulacja może się wiązać z istotnym ryzykiem finansowym i reputacyjnym nie tylko ze względu na surowość przewidzianych w ustawie sankcji, a też brak przepisów przejściowych umożliwiających stopniowe wdrożenie nowych standardów i dostosowanie istniejących w firmie rozwiązań do nowych wymagań.
Jeśli są Państwo zainteresowani uzyskaniem dodatkowych informacji na temat projektu ustawy albo szczegółowym omówieniem wpływu, jaki jej wejście w życie może wywrzeć na prowadzoną przez Państwa działalność, prosimy o kontakt.
Więcej informacji w załączonym pliku PDF.