Kolejna Instytucja publiczna w Polsce uruchamia system sygnalizowania. Po tym, jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadził możliwość zgłaszania nieprawidłowości, Zakład Ubezpieczeń Społecznych podejmuje podobną inicjatywę i postanawia chronić sygnalistów, otwierając się na współpracę z anonimowymi informatorami.
Zarządzanie ryzykiem nadużyć
Jak uniknąć przypadków korupcji i nadużyć w firmie?
Na rynku coraz wyraźniej widać potrzebę wdrażania zewnętrznych systemów obsługi zgłoszeń nieprawidłowości (systemy whistleblowing dla sygnalistów). Prezentujemy narzędzie dla podmiotów publicznych i prywatnych, które planują wdrożyć w swojej organizacji system zgłaszania przypadków oraz podejrzeń korupcji i nadużyć.
Nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – szczelność, technologia, koordynacja
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przedstawiona regulacja zwiększa zakres obowiązków spoczywających dotąd na przedsiębiorcach, jednocześnie rozciągając je na kolejne branże.
Split payment – ruszyły prace nad nowym narzędziem zwalczania oszustw gospodarczych
Rząd rozpoczął prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, która przewiduje wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności tzw. split payment. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.
Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. IV
Sprawdziliśmy już i opisaliśmy w poprzednich wpisach naszej małej serii, jakie opinie wyrazili uczestnicy konsultacji MS w ramach prac nad nową ustawą o sygnalistach. Pozostają dwa pytania: Jak będzie można zgłaszać nieprawidłowości? Kto będzie przyjmował zgłoszenia od sygnalistów? To chyba najistotniejsze zagadnienia, jakie rozstrzygnąć musi nowa ustawa o sygnalistach. Uregulowanie tej kwestii to najbardziej praktyczna strona funkcjonowania whistleblowingu.
Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. III
Ministerstwo Sprawiedliwości, na kolejnym etapie konsultacji w sprawie utworzenia nowej osobnej ustawy chroniącej sygnalistów, pyta zainteresowane podmioty o najczęstsze negatywne skutki sygnalizowania. Próbowano ustalić przed czym mieliby być chronieni sygnaliści, co oznacza potrzebę stworzenia w ustawie katalogu akcji odwetowych, jakie mogą spotkać demaskatora.
Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. II
W konsultacjach społecznych otwartych przez Ministerstwo Sprawiedliwości w sprawie utworzenia nowej ustawy o ochronie sygnalistów poruszono temat najistotniejszy czyli zakres osób, które ustawa obejmie ochroną. Uczestnicy konsultacji próbują wyznaczyć zakres potencjalnych sygnalistów, ale podkreślają, że wyliczenie osób, którym należałaby się ochrona nie powinno być zamknięte.
Co z polską Ustawą o sygnalistach? – cz. I
W sierpniu 2016 roku Ministerstwo Sprawiedliwości otworzyło konsultacje poświęcone optymalnej regulacji ochrony sygnalistów. Jednak dopiero w kwietniu 2017 roku na wniosek Fundacji im. Stefana Batorego Ministerstwo udostępniło zebrane w konsultacjach opinie 13-stu podmiotów, które wyraziły swoje przekonanie, co do faktu, że poziom ochrony sygnalistów w Polsce wymaga wzmocnienia.
Nowe narzędzia zwalczania oszustw gospodarczych?
Jak zapowiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Gruza, jeszcze pod koniec bieżącego roku możemy spodziewać się wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur, a z dniem 1 stycznia 2018 roku wejdzie w życie nowelizacja ustawy o VAT w zakresie dodania koncepcji podzielonej płatności – Split payment.
UOKiK będzie przyjmował informacje od sygnalistów
Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o uruchomieniu systemu anonimowego zgłaszania, w dobrej wierze i w interesie publicznym, informacji o potencjalnych naruszeniach reguł konkurencji. Sygnalistą czyli osobą, która chciałby zgłosić takie nieprawidłowości może być każda osoba, która wie o niedozwolonym porozumieniu.