Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie naruszeń praw własności intelektualnej w internecie. 22 września 2010 r. została przyjęta Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej na rynku wewnętrznym (2009/2178(INI)). Rezolucja Parlamentu Europejskiego (dalej „PE”) została uchwalona w związku z wcześniejszym Sprawozdaniem w sprawie poprawy egzekwowania praw własności intelektualnej […]
Prawo autorskie
Wiedźmin też potrzebuje ochrony
Wirtualny świat, realne wyzwania Gry komputerowe stanowią coraz bardziej istotną gałąź światowej gospodarki, która już wkrótce może dogonić kinematografię (zysk ze sprzedaży gier komputerowych już parę lat temu był w USA wyższy niż wpływy ze sprzedaży biletów kinowych). Z szacunków PricewaterhouseCoopers wynika, iż wartość całego rynku gier komputerowych w 2010 […]
Witamy na IP Law Blog!
Witamy na IP Law Blog prowadzonym przez prawników z Zespołu Praw na Dobrach Niematerialnych DZP. Jest to jeden z pierwszych w Polsce specjalistycznych blogów prawniczych z zakresu prawa na dobrach niematerialnych, prawa własności przemysłowej, prawa nowych technologii, prowadzonych pod auspicjami czołowej kancelarii prawnej.
Okres ochrony autorskich praw majątkowych w przypadku starszych filmów
Właściciele kin i inne podmioty wykorzystujące utwory audiowizualne w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (np. wydawnictwa załączające filmy do czasopism w formie tzw. „insertów”) nierzadko spotykają się z roszczeniami organizacji zbiorowego zarządzania (dalej „o.z.z.”), których podstawą jest fakt korzystania z tego typu dzieł.
Naruszenie praw autorskich twórcy znaku towarowego jako podstawa do unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy
W moim poprzednim wpisie (Wybrane prawno-autorskie problemy związane ze znakami towarowymi) wspomniałem o tym, że niektóre znaki towarowe z uwagi na swoją formę przedstawieniową (dotyczy to zwłaszcza znaków graficznych czy słowno-graficznych) stanowią jednocześnie utwór w rozumieniu ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej „PA”). […]
Prawo formatu – samoistny przedmiot ochrony?
International Format Lawyers Association definiuje prawa formatu jako „unikalną kombinację elementów w formie oryginalnie nadanej narracji”. Zjawisko formatu występuje w różnych mediach, takie jak radio, prasa, telewizja, a także w Internecie. Możliwości prawnej ochrony formatów wzbudzają w praktyce istotne wątpliwości. Mogłoby się wydawać, iż formaty powinny podlegać ochronie prawno-autorskiej. Tymczasem, […]
Wybrane prawno-autorskie problemy związane ze znakami towarowymi
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie z 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (dalej „PWP”) znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W szczególności znakiem towarowym może być wyraz, rysunek, ornament, […]
Zasady korzystania z filmów przez szkolne/uczelniane dyskusyjne kluby filmowe
Osoby zamierzające zorganizować tzw. dyskusyjny klub filmowy (dalej „DKF”) w szkole lub na uczelni, często zastanawiają się na jakich zasadach mogą korzystać z wyświetlanych w ramach DKF utworów audiowizualnych (filmów) i czy takie korzystanie może następować nieodpłatnie.
Czy OZZ prowadzi działalność gospodarczą?
Czy roszczenia z tytułu ochrony autorskich praw majątkowych przysługujące OZZ przedawniają się po upływie trzyletniego terminu właściwego dla roszczeń mających związek z działalnością gospodarczą? Czy może jednak Organizacje Zbiorowego Zarządzania korzystają z dziesięcioletniego terminu przedawnienia swoich roszczeń z uwagi na prowadzenie działalności w formie stowarzyszenia? W rzeczywistości sytuacja jest skomplikowana.
Metody prawnego zwalczania zjawiska ambush marketing
Ambush marketing, dosłownie – marketing zasadzkowy, często określany marketingiem partyzanckim lub podstępnym, jest zbiorczym oznaczeniem różnego rodzaju działań marketingowych, które przeprowadzane są w miejscu oraz czasie sponsorowanego wydarzenia, bez uiszczenia opłat sponsoringowych.