Zgodnie z postanowieniem Rządu Federacji Rosyjskiej z 6 marca 2022 r. osoby fizyczne i prawne z państw uznanych za „nieprzyjacielskie” nie otrzymają odszkodowania za nieuprawnione wykorzystanie ich wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego na mocy decyzji Rządu Federacji Rosyjskiej w przypadkach związanych z zapewnieniem obronności i bezpieczeństwa państwa lub ochroną życia i zdrowia obywateli.
Znaki towarowe
Renomowane znaki towarowe – analiza porównawcza regulacji w Polsce i w Chinach
Podsumowując rozważania [na temat istoty renomy znaku towarowego w prawie polskim i chińskim] (…), należy zacząć od zasadniczej różnicy w definiowaniu znaku renomowanego przez oba systemy prawne. Chiński ustawodawca zdecydował się zamieścić legalną definicję tej instytucji w akcie prawa powszechnie obowiązującego. Została ona także doprecyzowana przez władzę wykonawczą i sądową […]
Bony własności intelektualnej – możliwość otrzymania dofinansowania od EUIPO na rejestrację znaków towarowych i wzorów przemysłowych
18 grudnia Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) uruchomił fundusz dotacji w wysokości 20 mln EUR, który ma ułatwić dostęp do praw własności intelektualnej europejskim małym i średnim przedsiębiorcom (MŚP). Projekt jest współfinansowany z Programu ramowego na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw 2014-2020 COSME. W ramach […]
Przyjmujmy innowacje pracowników
Udostępnienie pracownikom szerokiej platformy do wyrażania i wdrażania swoich pomysłów ma swoje obiektywne uzasadnienie w potencjale tych pomysłów do ulepszenia środowiska pracy, produktów lub usług. Przedsiębiorca może tym sposobem wejść w posiadanie rozwiązania na tyle innowacyjnego, że może zmienić strukturę swoich przychodów i kosztów, zaburzyć konkurencję bądź wręcz stworzyć nowy rynek.
Odzyskiwanie prawa do domeny internetowej
Niestety nie należą do rzadkości sytuacje, w których przedsiębiorcy zderzają się z faktem zarejestrowania domeny internetowej z wykorzystaniem ich firmy/marki czy też znaku towarowego przez inną osobę/podmiot. Do tego typu sytuacji dochodzi najczęściej na tle współpracy z przedstawicielami/agentami, którzy wykorzystując fakt otwarcia się danego przedsiębiorcy na nowy rynek, bardzo szybko reagują i rejestrują w domenie danego państwa domenę zawierająca oznaczenie tego przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca będzie musiał sam pilnować znaków towarowych
Zachęcamy do lektury artykułu na temat zmian w prawie znaków towarowych, który 5 kwietnia 2016 r. ukazał się na łamach Dziennika Gazeta Prawna (Firma i Prawo). Artykuł dostępny jest pod tym linkiem.
Marki anglojęzyczne – czy polski konsument mówi po angielsku?
W zglobalizowanym świecie producenci dóbr, zwłaszcza tych szybko zbywalnych, tworzą marki o zasięgu globalnym. W tym celu często korzystają z języka angielskiego, uznając go za uniwersalny. Posłużenie się językiem Szekspira może być marketingowo uzasadnione również w przypadku rodzimych marek.
Zmiany w prawie własności przemysłowej – znaczenie i skutki dla przedsiębiorców
Dnia 24 lipca 2015 Sejm RP uchwalił projekt nowelizacji ustawy o prawie własności przemysłowej z 30 czerwca 2000 r. (po przyjęciu senackich poprawek). Warto zastanowić się nad znaczeniem i skutkami jakie w praktyce nowelizacja ustawy niesie dla przedsiębiorców działających w Polsce. Już na wstępnie trzeba zaznaczyć, że nie są to […]
Parę słów o systemie jednolitego patentu (1)
Jakiś czas temu przez polskie media przetoczyła się burza, spowodowana planem wprowadzenia na terenie Unii Europejskiej tzw. patentu jednolitego. Patent jednolity – według założeń – miał stanowić długo oczekiwane rozwiązanie dla wspólnego rynku UE – jeden patent ważny na terenie całej Unii. Co za tym idzie- łatwiejsza i tańsza miała […]
Volens nolens, ONEL/OMEL (cz. 3 sagi)
Przewidywane przez nas jeszcze w lutym 2011 roku (patrz tutaj i tutaj) orzeczenie w sprawie ONEL/OMEL ujrzało światło dzienne. 19 grudnia 2012 roku. Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie C-149/11(tutaj) i udzielił, chociaż częściowej, odpowiedzi co do zasad rzeczywistego używania znaku towarowego w rozumieniu art. 15(1) Rozporządzenia 207/2009?