Labour Law Blog

Wyrok SN w sprawie „prawdomównej” pracownicy

Ostatnio w gazetach pojawiły się doniesienia o orzeczeniu SN (wyrok SN z 4.11.2015 r., sygn. I PK 318/14), z którego miałoby wynikać, że lepiej pracownikowi być prawdomównym, niż lojalnym (DGP, 7.12.2015, „Szef nie może zwolnić prawdomównego pracownika”). W sprawie, którą zajmował się SN, chodziło o pracownicę, która miała obowiązek raportować […]

Opodatkowanie menedżerów

Opodatkowanie menedżerów

W prawdziwie ekspresowym tempie uchwalono nowelizację ustawy o PIT[1]. W ciągu zaledwie jednego dnia w Sejmie przeprowadzono wszystkie trzy czytania i skierowano projekt ustawy do Senatu, a już trzy dni później, 29 listopada, została podpisana przez Prezydenta. Wszystko po to, by zmiany weszły w życie od nowego roku. Prezydent zdążył […]

Zarząd spółki a przejście części zakładu pracy

W wyroku z 14 czerwca 2012 r. I PK 10/12 Sąd Najwyższy rozważał co stanie się ze stosunkami pracy członków zarządu zatrudnionych w spółce na podstawie umów o pracę w przypadku przejścia części zakładu pracy. Wyrażona przez SN opinia jest zaskakująca, ale warta poznania.

Historii o ryczałtach ciąg dalszy

W ostatnim czasie Sąd Najwyższy dwukrotnie zabrał głos w sprawach o ryczałty za nocleg w podróży służbowej zawodowych kierowców. Wyroki z 14 sierpnia (sygn. II PK 241/14) oraz 15 września (sygn. II PK 248/14) niewątpliwie przynoszą dobre wieści dla pracodawców.

No, i po kolejnym śniadaniu z prawem pracy…

Przede wszystkim niezmiernie cieszy mnie stała i wysoka frekwencja po stronie naszych gości oraz zaangażowanie odwiedzających nas szefów HR. Mam nadzieję, że w kolejnych edycjach, niezmiennie udaje nam się podawać zagadnienia prawne w sposób tak lekki, jak lekkie jest śniadanie, które serwujemy przy okazji 🙂

Zmiany w umowach terminowych od lutego 2016 r.

W piątek, 21 sierpnia, w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę nowelizującą Kodeks pracy m.in. w zakresie terminowych umów o pracę. Zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy ich od ogłoszenia, a więc obowiązywać będą od 22 lutego 2016 r.

Nagła zmiana organizacji pracy

Choć największe upały w tym roku już (podobno) za nami, to przypomniały one o praktycznym problemie, z którym mierzy się biznes – konieczności nagłej, wymuszonej niezależnymi od firmy okolicznościami zmiany organizacji pracy. Dopiero co mieliśmy do czynienia z ograniczeniami w dostawie prądu dla przedsiębiorstw, które zmuszały firmy do ekspresowej zmiany harmonogramu pracy, np. przejścia na pracę w nocy, czy też na system zmianowy. W wielu wypadkach pracodawcy musieli iść na skróty. A to z tego powodu, że prawo pracy nie reguluje wprost kwestii zmiany rozkładu czasu pracy.