Mleka i napoje na bazie mleka dla małych dzieci to jedna z kategorii żywności funkcjonalnej. Na rynku unijnym systematycznie pojawiają się nowe produkty o różnorodnym składzie dostosowanym do potrzeb młodych konsumentów. Produkty te podlegają unijnym i krajowym przepisom prawa żywnościowego. Trudności, z którymi przedsiębiorcy spotykają się najczęściej dotyczą wymagań w […]
Life Sciences Law Blog
Znaczące wyroki w sprawie „Apteki dla Aptekarza”!
Jak donosi PharmaNET – 24 lutego 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał dwa istotne wyroki w sprawie stosowania przepisów tzw. „Apteki dla Aptekarza” odnośnie do zezwoleń wydanych przed wejściem w życie wskazanej nowelizacji. Wyroki są korzystne dla przedsiębiorców aptecznych!
Zielona herbata. Nadchodzą zmiany w przepisach dotyczących maksymalnych poziomów, znakowania i urzędowej kontroli.
Zielona herbata jest popularnym składnikiem żywności, w tym napojów i suplementów diety. W produkcji wykorzystywane są preparaty różniące się stopniem przetworzenia oraz składem. W 2015 r. Komisja Europejska rozpoczęła procedurę oceny zielonej herbaty, po tym jak Norwegia, Szwecja i Dania wyraziły formalne obawy odnośnie bezpieczeństwa niektórych rodzajów ekstraktów dodawanych do […]
Badania diagnostyczne w aptekach – nowe uprawnienia farmaceutów
Zupełnie niespodziewanie, z pominięciem konsultacji publicznych, 24 stycznia 2022 r. skierowano do ogłoszenia Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu badań diagnostycznych, które mogą być wykonywane przez farmaceutę (dalej jako: Rozporządzenie). Niespełna 3 dni później – 27 stycznia – nowe przepisy weszły już w życie.
Ograniczenia dot. (subiektywnego) utajniania danych przez wnioskodawców?
W dniu 3 lutego 2022 roku została opublikowana Uchwała Rady Przejrzystości nr 8/2022 z dnia 10 stycznia 2022 roku w sprawie poprawy przejrzystości procesu analizy i opiniowania wniosków o refundację kosztów technologii medycznych przez płatnika publicznego (dalej: „Uchwała”). Zgodnie z Uchwałą od 1 marca 2022 r. Rada „zacznie aktywnie oceniać […]
Jak współpracować z influencerami – webinar Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zaprasza 27 stycznia o godz. 12.30 na webinar dla pracowników działów promocji, marketingu i sprzedaży firm kosmetycznych, który poświęcony będzie tematowi współpracy reklamowej z influencerami.
Wykaz grzybów stosowanych w żywności zostanie rozszerzony o 29 nowych gatunków.
Jak jest obecnie? Postęp wiedzy i technologii oraz zmiany w preferencjach konsumentów sprawiają, że grzyby zyskują na popularności jako składnik żywności. Wprowadzanie na rynek i stosowanie w żywności grzybów oraz ich przetworów jest uregulowane w przepisach zarówno na poziomie unijnym jak i krajowym. Polski ustawodawca najważniejsze zagadnienia uregulował w rozporządzeniu […]
Pokój opieki farmaceutycznej, grypa, przeglądy lekowe – Apteki w Nowym Roku
Z Nowym Rokiem do aptek oficjalnie wkroczyły szczepienia przeciwko grypie. Wymogi zaproponowane niedawno przez Ministerstwo Zdrowia, które w związku z tym placówki apteczne powinny spełniać, stały się szerokim polem do debaty wśród przedsiębiorców i farmaceutów. Po turze konsultacji publicznych rozporządzenia dot. szczepień przeciwko grypie w aptekach otrzymały nowy, lecz nadal zaskakujący kształt. Niespodziewanie w mediach pojawiły się także istotne informacje dotyczące recepty kontynuowanej.
Powstanie wykaz substancji niedozwolonych w suplementach diety – co będzie zakazane?
11 stycznia 2022 roku opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności („Projekt”). W Projekcie określono listę substancji, innych niż witaminy i składniki mineralne, które będą zakazane w produkcji środków spożywczych, w tym suplementów diety. Wymieniono 10 substancji, które znalazły się już w uchwałach […]
Reklama leków bez recepty w serwisach społecznościowych
Producenci farmaceutyczni coraz częściej dostrzegają potencjał reklamy leków dostępnych bez recepty w tzw. social media. Każda reklama farmaceutyków podlega bardzo restrykcyjnym obostrzeniom ustawowym, a serwisy społecznościowe dodatkowo mają osobne regulacje tej kwestii, o których należy pamiętać planując reklamę.