W dniu 3 lutego 2022 roku została opublikowana Uchwała Rady Przejrzystości nr 8/2022 z dnia 10 stycznia 2022 roku w sprawie poprawy przejrzystości procesu analizy i opiniowania wniosków o refundację kosztów technologii medycznych przez płatnika publicznego (dalej: „Uchwała”). Zgodnie z Uchwałą od 1 marca 2022 r. Rada „zacznie aktywnie oceniać […]
Life Sciences Law Blog
Jak współpracować z influencerami – webinar Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zaprasza 27 stycznia o godz. 12.30 na webinar dla pracowników działów promocji, marketingu i sprzedaży firm kosmetycznych, który poświęcony będzie tematowi współpracy reklamowej z influencerami.
Wykaz grzybów stosowanych w żywności zostanie rozszerzony o 29 nowych gatunków.
Jak jest obecnie? Postęp wiedzy i technologii oraz zmiany w preferencjach konsumentów sprawiają, że grzyby zyskują na popularności jako składnik żywności. Wprowadzanie na rynek i stosowanie w żywności grzybów oraz ich przetworów jest uregulowane w przepisach zarówno na poziomie unijnym jak i krajowym. Polski ustawodawca najważniejsze zagadnienia uregulował w rozporządzeniu […]
Pokój opieki farmaceutycznej, grypa, przeglądy lekowe – Apteki w Nowym Roku
Z Nowym Rokiem do aptek oficjalnie wkroczyły szczepienia przeciwko grypie. Wymogi zaproponowane niedawno przez Ministerstwo Zdrowia, które w związku z tym placówki apteczne powinny spełniać, stały się szerokim polem do debaty wśród przedsiębiorców i farmaceutów. Po turze konsultacji publicznych rozporządzenia dot. szczepień przeciwko grypie w aptekach otrzymały nowy, lecz nadal zaskakujący kształt. Niespodziewanie w mediach pojawiły się także istotne informacje dotyczące recepty kontynuowanej.
Powstanie wykaz substancji niedozwolonych w suplementach diety – co będzie zakazane?
11 stycznia 2022 roku opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności („Projekt”). W Projekcie określono listę substancji, innych niż witaminy i składniki mineralne, które będą zakazane w produkcji środków spożywczych, w tym suplementów diety. Wymieniono 10 substancji, które znalazły się już w uchwałach […]
Reklama leków bez recepty w serwisach społecznościowych
Producenci farmaceutyczni coraz częściej dostrzegają potencjał reklamy leków dostępnych bez recepty w tzw. social media. Każda reklama farmaceutyków podlega bardzo restrykcyjnym obostrzeniom ustawowym, a serwisy społecznościowe dodatkowo mają osobne regulacje tej kwestii, o których należy pamiętać planując reklamę.
Apteka jak przychodnia – rygorystyczne wymogi dla szczepień w aptekach
3 grudnia 2021 r., na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazały się dwa kluczowe dla procesu szczepień dokumenty: projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki oraz projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymogów jakim powinien odpowiadać lokal apteki.
Unijne spojrzenie na rynek farmaceutyczny
Prawie równo rok temu (25 listopada 2020 r.) Komisja Europejska przyjęła ,,Strategię farmaceutyczną dla Europy”, której głównym celem było stworzenie długoterminowych ram legislacyjnych oraz wsparcie zrównoważonego rozwoju przemysłu farmaceutycznego z jednoczesnym, jak najwydajniejszym, zabezpieczeniem potrzeb pacjentów. Na początku listopada br. ukazało się sprawozdanie Parlamentu Europejskiego, stanowiące niejako uzupełnienie ww. dokumentu w odpowiedzi na aktualne problemy z dostępnością produktów leczniczych, które zostało przyjęte rezolucją PE z dnia 24 listopada 2021 r.
Reklama kosmetyków na muszce inspekcji farmaceutycznej – tendencje w postępowaniach dotyczących reklamy aptek
W ostatnim czasie obserwujemy wzmożone zainteresowanie inspekcji farmaceutycznej reklamą kosmetyków. WIF-y coraz częściej badają, czy nie stanowi ona jednocześnie reklamy aptek. Przykładem takiego działania inspekcji jest głośna ostatnio sprawa dystrybutora kosmetyków Bioderma. Potwierdza ona tendencje, które obserwujemy w postępowaniach dotyczących reklamy aptek.
Fałszowanie produktów leczniczych, a niespójności systemowe
W celu skutecznego przeciwdziałania zjawisku fałszowania produktów leczniczych, dbając o bezpieczeństwo obrotu, w tym o zdrowie i życie ludzi, niezbędne są koordynowane działania wielu podmiotów. Przykładem powyższego jest fakt, że w ostatnich latach, dzięki wysiłkom społeczności międzynarodowej, w tym polskich organów, proceder ten nie ma już tak agresywnego charakteru jak w przeszłości. Działania, które nawet nieświadomie mogą umożliwiać nowe drogi do fałszowania produktów leczniczych należy zatem oceniać krytycznie.