Praktyka stosowania w reklamach tzw. „skróconych informacji o leku” napotyka na nieprzerwany stanowczy opór Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
Life Sciences Law Blog
Ceny transferowe a refundacja – ryzyko braku koordynacji
Czy zmiana polityki cen transferowych może zaszkodzić refundacji produktów leczniczych? Jakkolwiek odległe od siebie wydają się te zagadnienia, odpowiedź brzmi niestety TAK.
Wniosek o odstępstwo od „sunset clause”
Wniosek o odstępstwo od negatywnych skutków upływu okresu „sunset clause” można składać bez ograniczeń czasowych, tj. zarówno przed upływem, jak i po upływie 3-letniego okresu przewidzianego przez Prawo farmaceutycze.
Dr Marcin Matczak rekomendowany przez „Rzeczpospolitą”!
W opublikowanym dziś rankingu kancelarii prawnych dziennik „Rzeczpospolita” wyróżnił redaktora naczelnego naszego bloga, dr. Marcina Matczaka, jako specjalistę w dziedzinie prawa farmaceutycznego. W tym samym rankingu, ósmy rok z rzędu, kancelaria Domański Zakrzewski Palinka okazała się największą kancelarią prawniczą w Polsce. W dziedzinie prawa farmaceutycznego wyróżnieni przez autorów rankingu zostali: […]
Co dalej z obrotem pozaaptecznym?
Trwają prace nad aktualizacją wykazu produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu pozaaptecznego (m.in. sklepy ogólnodostępne). Umieszczenie leku w tym elitarnym wykazie jest marzeniem każdej firmy farmaceutycznej. Dla wielu leków OTC taka możliwość pozostanie jednak wyłącznie teoretyczna. Problemem pozostają bowiem kryteria klasyfikacji, na podstawie których opracowywany jest wykaz leków dopuszczonych do obrotu […]
Zakaz przekazywania korzyści lekarzom w świetle najnowszego orzeczenia ETS
Zgodnie z art. 58 Prawa farmaceutycznego, zabrania się kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród i wycieczek. Wyjątkiem jest sponsorowanie spotkań promocyjnych, kongresów, konferencji naukowych i szkoleń oraz przekazywanie upominków związanych z praktyką medyczną, […]
Czy administracja może płacić za zamienianie leków?
Kwietniowe orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ustala nowy kierunek interpretacji zakazu przekazywania korzyści lekarzom. ETS twierdzi w nim, że organy administracji publicznej mogą premiować finansowo zmianę oraz przepisywanie niektórych produktów leczniczych z danej grupy terapeutycznej. Tym samym Trybunał usankcjonował programową dyskryminację leków droższych przez płatnika publicznego – jednak pod pewnymi warunkami.
Czy reklama niektórych suplementów diety zostanie zabroniona? Konsekwencje obowiązywania regulacji dotyczących oświadczeń zdrowotnych
Prace nad przyjęciem wykazu dozwolonych oświadczeń zdrowotnych cały czas trwają. Można się jednak spodziewać, że „biała lista” zostanie wydana już niedługo. Będzie to oznaczać rewolucyjne zmiany w zakresie reklamy suplementów diety. Dla niektórych produktów może to być nawet równoznaczne z zakazem ich reklamowania.
Rewolucja w compliance firm brytyjskich
8 kwietnia 2010 r. obowiązującym w Zjednoczonym Królestwie prawem stał się Bribery Act 2010 (Ustawa o Łapownictwie z 2010) wprowadzający do brytyjskiego systemu prawnego normy porównywalne z amerykańską ustawą Foreign Corrupt Practices Act (FCPA).
Jak reklamować suplementy diety?
Reklama suplementów diety regulowana jest co do zasady mniej restrykcyjnie niż reklama produktów leczniczych. Niemniej jednak również w tym obszarze obowiązuje kilka ważnych reguł, o których przedsiębiorca powinien pamiętać.