Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) opublikował rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych („Rekomendacje”). Materiał pojawił się zarówno na stronie internetowej[1], jak i na profilu instagramowym UOKiK [2]. Jest on odpowiedzią na potrzeby dynamicznie rozwijającego się rynku influencer marketingu i brak legislacji dedykowanej tej formie […]
Prawo konkurencji i konsumentów
Jak współpracować z influencerami – webinar Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zaprasza 27 stycznia o godz. 12.30 na webinar dla pracowników działów promocji, marketingu i sprzedaży firm kosmetycznych, który poświęcony będzie tematowi współpracy reklamowej z influencerami.
Umowy franczyzowe zawarte przez farmaceutów są legalne
Wbrew pojawiającym się w debacie medialnej głosom jakoby część umów franczyzowych lub umów o współpracy zawartych przez farmaceutów miała być nieważna z mocy prawnej, pozostają one popularnym, sensowym ekonomicznie oraz legalnym sposobem funkcjonowania na rynku aptecznym.
Naczelna Rada Aptekarska na drodze kolejnego porozumienia ograniczającego konkurencję
Dyskusja o Ustawie o zawodzie farmaceuty wkracza w decydującą fazę. Projekt ustawy, który trafił na Radę Ministrów został pozbawiony zapisów nadających Izbie aptekarskiej uprawnienia stawiające ją na równi inspekcji farmaceutycznej. Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej znalazło inny sposób na ingerowanie w zasady prowadzenia działalności aptecznej.
ZMOWA NA RYNKU SUPLEMENTÓW DIETY
UOKiK poinformował, że postawił zarzut ustalania minimalnych cen odsprzedaży suplementów diety spółce Solgar Polska oraz dwóm menadżerom z tej firmy.
„Nowy ład konsumencki” – zakaz modyfikacji żywności w krajach UE oraz wysokie odszkodowania dla konsumentów przyznawane nakazem
18 października br. odbyła się organizowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisję Europejską konferencja „Nowy ład konsumencki” poświęcona planowanej rewolucji w ochronie konsumentów w Europie. Komisja Europejska oraz państwa członkowskie pracują nad projektami dwóch dyrektyw: dyrektywy dotyczącej powództw przedstawicielskich oraz dyrektywy „Omnibus”.
UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej
9 października br. w Centrum Konferencyjnym UOKiK odbyło się spotkanie poświęcone podwójnej jakości żywności. Podczas spotkania UOKiK przedstawił wyniki badań przeprowadzonych na 101 parach produktów.
Wyniki wskazują, że spośród badanych produktów w 12 występują istotne różnice.
Pierwsza decyzja UOKIK o wykorzystaniu przewagi kontraktowej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał pierwszą decyzję na podstawie obowiązującej od niedawna ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej.
W swoich założeniach ustawa ma niwelować dysproporcje występujące w obrocie handlowym pomiędzy słabszymi z punku widzenia potencjału ekonomicznego uczestnikami np. rolnikami a dużymi sklepami wielkopowierzchniowymi, które nabywają towar od producentów.
Czy współpraca marketingowa może być porozumieniem antykonkurencyjnym? – wyrok TSUE
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał pod koniec stycznia wyrok w sprawie Hoffmann – La Roche / Novartis (sprawa C-179/16). Wyrok ten ma istotne znaczenie dla sposobu funkcjonowania rynku farmaceutycznego w Polsce i w Europie.
Nowe postępowanie przed UOKiK dot. przewagi kontraktowej na rynku spożywczym
28 grudnia Prezydent podpisał ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.