Tematem notatnika litygatora nr 6 postanowiłem uczynić dość „stary” materiał, który najprawdopodobniej znalazł swój dalszy ciąg w procedurze administracyjnej lub sądowej. Tym niemniej uznałem, że jest on warty skomentowania pomimo, iż zasadniczo opinie Rady PUO nr 3/2019, 4/2019, 5/2019 poruszają kwestie intertemporalne w zakresie stosowania klauzuli, co do czego zajmowałem […]
GAAR
Uzasadnienie wyroku NSA stawia kropkę nad „i”. Klauzula GAAR nie ma zastosowania do czynności sprzed jej wejścia w życie. Z notatnika litygatora podatkowego – odcinek 5
W Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych ukazało się właśnie uzasadnienie wyroku z dnia 25 listopada 2021r. sygn. II FSK 670/19 potwierdzające stanowisko wrocławskiego WSA (I SA/Wr 843/18), że przepisy o klauzuli GAAR nie mogą mieć zastosowania do czynności dokonanych przed ich wejściem w życie (15 lipca 2016 r.).
NSA potwierdza, że klauzula GAAR nie ma zastosowania do czynności dokonanych przed jej wejściem w życie
Bardzo dobra wiadomość z NSA (sygn. II FSK 670/19). Dzisiaj uprawomocnił się wyrok wrocławskiego WSA (I SA/Wr 843/18), który potwierdził, że przepisy o klauzuli GAAR nie mogą mieć zastosowania do czynności dokonanych przed ich wejściem w życie (15 lipca 2016r.).
Co naprawdę wynika z przepisu wprowadzającego GAAR? Uwagi na tle uchwał Rady PUO nr 4-9/2021, Z notatnika litygatora podatkowego odcinek 4
W przestrzeni publicznej pojawia się coraz więcej spraw i stanowisk dotyczących stosowania przepisów o klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania („GAAR”) do korzyści podatkowych, które są skutkiem czynności prawnych zaistniałych przed ich wejściem w życie.
O gołębiach i jastrzębiach oraz o zdziwieniu przeciętnego podatnika na tle uchwał Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania nr 4-9/2021. Z notatnika litygatora podatkowego – odc. 3
Kilka miesięcy temu opublikowałem na naszym blogu podatkowym tekst poświęcony uchwale Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania („Rada PUO”) nr 1 /2021. W tekście z 11 maja 2021r. zgłosiłem zastrzeżenia, co do niekonkluzywnego podejścia Rady PUO, które polegało w rozpatrywanej sprawie na stwierdzeniu, że zespół czynności podatnika spełnia ustawowe kryteria […]
O arkuszu odwoławczym, decyzjach kasacyjnych naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz o niedźwiedziej przysłudze. Z notatnika litygatora podatkowego – odc. 2
Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, odwołanie od decyzji organu podatkowego pierwszej instancji jest rozpatrywane przez organ odwoławczy. Jest nim najczęściej dyrektor izby administracji skarbowej, względnie samorządowe kolegium odwoławcze w przypadku rozstrzygnięć samorządów. Przekazując odwołanie organ pierwszej instancji jest zobowiązany przedstawić organowi odwoławczemu swoje stanowisko co do zarzutów oraz doręczyć je podatnikowi. Po wejściu w życie reformy KAS, w procedurze odwoławczej wprowadzono istotną zmianę.
Czy Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania może wydawać opinie niekonkluzywne? Uwagi na tle uchwały nr 1/2021. Z notatnika litygatora podatkowego – odc.1
1 marca 2021r. Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania („Rada PUO” lub „Rada”) podjęła uchwałę, w której uznała, że opisany przez podatnika zespół czynności „podpada” pod klauzulę GAAR (teza nr 1). Dodatkowo, Rada PUO przedstawiła stanowisko, iż istnieją istotne wątpliwości, co do możliwości zastosowania Działu IIIA Ordynacji podatkowej do tegoż […]