Czy mogę rozwiać wątpliwości co do statusu nieruchomości?
Unikatowe doświadczenie w sprawach reprywatyzacyjnych.
17 września 2016 r. weszła w życie ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, która zyskała miano "małej ustawy reprywatyzacyjnej", choć w rzeczywistości nie ma z reprywatyzacją wiele wspólnego. Można powiedzieć, że ustawa ta została uchwalona w interesie m.st. Warszawy oraz Skarbu Państwa. Przyjęte w niej rozwiązania zaakceptował przy tym Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 19 lipca 2016 r. (Kp 3/15), co pozbawia praktycznego znaczenia dyskusję nad konstytucyjnością "małej ustawy reprywatyzacyjnej". Pozostaje więc przyjrzeć się jej przepisom z punktu widzenia innych niż konstytucyjne wątpliwości, jakie te przepisy mogą wywoływać. A są to problemy istotne.
Pierwokup tak, ale tylko przy sprzedaży
Przede wszystkim "mała ustawa reprywatyzacyjna" rozszerza przewidziane w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ("ugn") prawo pierwokupu również na sprzedaż praw i roszczeń określonych w dekrecie z 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy ("dekret") oraz art. 214 ugn, a także na sprzedaż prawa użytkowania wieczystego ustanowionego w trybie art. 7 dekretu bądź art. 214 ugn.
Nietrudno jednak wskazać inne niż sprzedaż umowy, a szerzej – czynności lub nawet zdarzenia prawne (jak choćby – a jest tylko pobieżne wyliczenie – np. zamiana, darowizna, aport, konstrukcja przewidziana w art. 453 kodeksu cywilnego, umowny lub sądowy dział spadku etc.), które pozwalają uniknąć prawa pierwokupu praw i roszczeń dekretowych. Dowodem nieszczelności nowych rozwiązań jest ponadto zupełne pominięcie w "małej ustawie reprywatyzacyjnej" sytuacji przekształcenia prawa użytkowania wieczystego ustanowionego w trybie art. 7 dekretu w prawo własności, które co do zasady nie będzie już podlegało pierwokupowi (chyba że z zupełnie innego tytułu, niezwiązanego z dekretem).
Chcąc natomiast uzyskać pełną kontrolę nad obrotem prawami i roszczeniami określonymi w dekrecie oraz art. 214 ugn ustawodawca musiałby zastosować rozwiązania, jakie przyjął w odniesieniu do nieruchomości rolnych i leśnych, gdzie obok prawa pierwokupu mamy do czynienia także z szeroko ukształtowanym prawem wykupu nieruchomości bądź akcji lub udziałów przy innych niż sprzedaż zdarzeniach prawnych. Takich regulacji "mała ustawa reprywatyzacyjna" jednak nie zawiera, co dodatkowo potwierdza, że przewidziane w niej prawo pierwokupu odnosi się wyłącznie do przypadków sprzedaży praw i roszczeń określonych w dekrecie oraz art. 214 ugn.
Co z wcześniejszymi umowami
Przewidziany w art. 3 ust. 2 "małej ustawy reprywatyzacyjnej" wymóg złożenia - przed 17 września 2016 r. - umowy sprzedaży praw i roszczeń dekretowych do akt sądowych lub administracyjnych jest wysoce nieścisły. Nie wiadomo bowiem, o akta jakich konkretnie postępowań chodzi (czyżby mogły to być akta jakiegokolwiek postępowania, nawet niewiązanego - w szczególności bezpośrednio - z dekretem?), co dokładnie oznacza pojęcie "złożenia do akt", jak też, kto i w jakich okolicznościach mógł tego złożenia dokonać.
Oczywiste ponadto jest, że ograniczenie wprowadzone w art. 3 ust. 2 "małej ustawy reprywatyzacyjnej" nie dotyczy innych niż sprzedaż umów (a szerzej czynności lub nawet zdarzeń prawnych) mających za przedmiot prawa i roszczenia określone w dekrecie oraz art. 214 ugn. Takie umowy (czynności, zdarzenia) zachowują zatem ważność i skuteczność niezależnie od tego, czy przed 17 września 2016 r. zostały ujawnione w aktach administracyjnych lub sądowych.
Co więcej, trudno również wyobrazić sobie zastosowanie nowego art. 111a ugn do umów sprzedaży praw i roszczeń dekretowych zawartych przed 17 września 2016 r., które nie zostały złożone do akt sądowych lub administracyjnych, choć z art. 3 ust. 2 "małej ustawy reprywatyzacyjnej" zdaje się wynikać, że takie umowy powinny być objęte regulacją art. 111a ugn. Byłoby to jednak nic innego, jak działanie tego przepisu wstecz (do umów sprzedaży zawartych w czasie, gdy norma ta jeszcze nie obowiązywała), co oznaczałoby naruszenie zasad tempus regit actum oraz lex retro non agit. Ustawodawca nie przewidział zresztą żadnych przepisów przejściowych określających sposób wykonania w takiej sytuacji prawa pierwokupu przez Prezydenta m.st. Warszawy (inny właściwy podmiot), jak też nie wskazał skutków (sankcji) niezłożenia do akt sądowych lub administracyjnych umów sprzedaży praw i roszczeń dekretowych zawartych przed 17 września 2016 r. W efekcie, takie umowy nie powinny być objęte prawem pierwokupu przewidzianym w nowym art. 111a ugn, jak też nie ma podstaw do przyjęcia, że umowy te "wygasły", tj. utraciły ważność bądź skuteczność prawną. Nic takiego z "małej ustawy reprywatyzacyjnej" nie wynika, zaś wprowadzone tą ustawą przepisy (w tym przede wszystkim nowy art. 111a ugn) powinny być stosowane wyłącznie do umów sprzedaży praw i roszczeń dekretowych zawieranych od 17 września 2016 r.
Duży problem z odszkodowaniem
Dodany "małą ustawą reprywatyzacyjną" art. 214a ugn nie zapewnia w zasadzie innego mechanizmu odszkodowawczego niż wynikający z art. 215 ugn. Kształt tego ostatniego przepisu wyznacza jednak aktualnie zakresowy wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 czerwca 2011 r. (SK 41/09 – wskazujący jedynie na pominięcie prawodawcze) należący do kategorii orzeczeń wysoce kontrowersyjnych z punktu widzenia praktyki sądowej. Dodatkowo, art. 215 ugn nie obejmuje wszystkich sytuacji przewidzianych w nowym art. 214a ugn. W praktyce więc dochodzenie odszkodowania związanego z odmową ustanowienia prawa użytkowania wieczystego na podstawie nowych przepisów może być niezwykle trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe, stąd pojawiające się już zapowiedzi skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.
Innym zagadnieniem pozostaje ewentualny zbieg prawa do odszkodowaniawynikającego z przepisów "małej ustawy reprywatyzacyjnej" oraz art. 417 i nast. kodeksu cywilnego (art. 160 kodeksu postępowania administracyjnego). Wziąwszy pod uwagę orzecznictwo dotyczące źródła szkody w sprawach dekretowych wypada przyjąć, że uprawnieni mogą "ratować się" tymi ostatnimi przepisami, ale tylko wówczas, gdy ich roszczenia odszkodowawcze nie są jeszcze przedawnione (na ten temat zob. uchwałę Sądu Najwyższego z 13 lipca 2016 r., III CZP 14/16). Ogólnie zaś można powiedzieć, że do czasu wykonania przez ustawodawcę wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 13 czerwca 2011 r. (SK 41/09) problem odszkodowań związanych z odmową ustanowienia prawa użytkowania wieczystego na podstawie "małej ustawy reprywatyzacyjnej" będzie rodził kontrowersje i nie wydaje się, aby znalazł szybkie, a przede wszystkim klarowne rozwiązanie.
Odmowa uznaniowa, kontrola sądu ograniczona
Rzuca się w oczy również to, że "mała ustawa reprywatyzacyjna" wprowadza w nowym art. 214a ugn uznanie administracyjne przy rozpoznawaniu wniosków dekretowych ("można odmówić"), choć art. 7 dekretu jest przepisem związanym ("gmina uwzględni"). Do tego dochodzi szereg pojęć nieostrych w nowej regulacji, co tworzy ogólne wrażenie bardzo szerokiej swobody Prezydenta m.st. Warszawy przy – negatywnym – załatwianiu wniosków dekretowych i oznacza ograniczenie kontroli sądowej w tym zakresie (skoro odmowne decyzje dekretowe będą miały charakter uznaniowy).
Dalsze wątpliwości wywołuje także szczegółowa treść nowego art. 214a ugn, by tytułem przykładu zapytać, czy jego postanowienia należy odnosić tylko do gruntu, czy także do budynku (wyodrębnionych w nim lokali)? I jak Prezydent m.st. Warszawy będzie wiarygodnie, po upływie kilkudziesięciu lat, ustalał szczegółowe okoliczności dotyczące starej zabudowy nieruchomości.
Tzw. "śpiochy" jednak nie obudzą się
Ewidentnie wybrakowany jest także dodany "małą ustawą reprywatyzacyjną" art. 214b ugn, który nakazuje umorzyć w drodze decyzji administracyjnej postępowanie prowadzone w trybie art. 7 dekretu, jeśli pomimo ogłoszenia nie zgłoszą się we właściwym terminie uprawnione osoby. Nie wiadomo jednak, komu i w jaki sposób Prezydent m.st. Warszawy ma doręczyć decyzję o umorzeniu postępowania w sytuacji, gdy nikt uprawniony nie zgłosi się w odpowiedzi na ogłoszenie.
Nowelizacja – wskutek braku ustanowienia przepisu szczególnego – nie daje bowiem możliwości zastosowania art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego, a więc decyzji umarzającej postępowanie na podstawie art. 214b ugn nie będzie komu i jak doręczyć, choć jest to niezbędne, by decyzja taka weszła w ogóle do obrotu prawnego (tj. mogła być uznana za prawnie istniejącą – art. 110 Kodeksu postępowania administracyjnego) oraz wywołała skutki prawne (w tym mogła stanowić podstawę wpisu Skarbu Państwa lub m.st. Warszawy w księdze wieczystej, co przewiduje nowy art. 214b ust. 5 ugn, a do czego niezbędne jest, aby decyzja była ostateczna i wykonalna w następstwie jej prawidłowego doręczenia – zob. np. orzeczenia Sądu Najwyższego: z 7 kwietnia 1999 r., I CKN 1079/97; z 9 października 2007 r., III CZP 46/07; z 14 października 2011 r., III CSK 251/10).
Rozwiązania powyższego problemu można ewentualnie poszukiwać w drodze zastosowania art. 41 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego (przepisy tego kodeksu, ze względu na historię regulacji intertemporalnych, stosuje się obecnie do wszystkich postępowań niezależnie od daty ich wszczęcia), jednak wydaje się to wysoce kontrowersyjne. Sama relacja wskazanego przepisu oraz nowego art. 214b ugn nie jest bowiem do końca jasna, zaś doręczenie wnioskodawcy w omawianym trybie decyzji umarzającej postępowanie dekretowe na podstawie art. 214b ugn obarczone jest – wysokim – ryzykiem stwierdzenia nieważności takiej decyzji, jeśli okaże się, że została ona skierowania do osoby zmarłej (art. 156 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego). To zaś jest bardzo prawdopodobne, skoro mówimy o osobach i adresach, o których ostatnie informacje pochodzą sprzed prawie 70 lat.
Trzeba wreszcie zauważyć, że nowy art. 214b ust. 2 ugn zawiera bardzo rygorystyczny wymóg braku w sprawie żadnego innego pisma pochodzącego od strony oprócz wniosku dekretowego. Pomijając dość niefortunne - za szerokie - posłużenie się ogólnym pojęciem strony (a nie wnioskodawcy lub strony, na której żądanie wszczęto postępowanie), wystarczy zatem, aby w aktach własnościowych znajdowało się jakiekolwiek inne niż wniosek pismo pochodzące od strony postępowania (niekoniecznie wcale od wnioskodawcy) i już zastosowanie nowego art. 214b ust. 2 ugn staje się niemożliwe. Przykładowo więc, jeśli dekretowiec jeszcze w latach 40. ubiegłego wieku złożył – na wezwanie organu lub z własnej inicjatywy – kolejne pismo, przy którym jedynie załączył świadectwo hipoteczne lub dowód opłaty od wniosku bądź inny dokument (co zdarzało się relatywnie często), nie będzie możliwości skorzystania z nowego art. 214b ugn. Przepis ten dotyczy bowiem wyłącznie tych spraw, których akta zaczynają i kończą się na wniosku dekretowym.
Dalsze problemy i wątpliwości
Powyższe wątpliwości nie wyczerpują oczywiście listy problemów związanych z rozwiązaniami przyjętymi w "małej ustawie reprywatyzacyjnej", stąd też należy spodziewać się, że stosowanie tej ustawy w praktyce ujawni dalsze niejasności, które będą musiały być rozstrzygane na bieżąco przez organy i sądy.
artykuły powiązane
DZP doradza | 09.10.2020
Prawnicy DZP reprezentowali m.st. Warszawa w sporze wytoczonym przez Strabag o zapłatę odszkodowania z tytułu rzekomych naruszeń, do jakich miało dojść przy zawarciu i wykonywaniu przez miasto umowy prywatyzacyjnej spółki Hotele Warszawskie Syrena.
DZP doradza | 06.03.2020
Sąd Najwyższy, zgodnie ze stanowiskiem DZP, ostatecznie potwierdził zasiedzenie przez Skarb Państwa (z dniem 1 stycznia 1985 r.) budynku dekretowego przy pl. Dąbrowskiego/ul. Kredytowej w Warszawie.
DZP doradza | 17.02.2020
WSA w Warszawie uchylił dwie decyzje Komisji weryfikacyjnej do spraw reprywatyzacji nieruchomości warszawskich z 22 listopada 2017 r. oraz z 13 marca 2018 r. dotyczące nieruchomości przy ul. Nowogrodzkiej 6A w Warszawie.
DZP doradza | 10.01.2020
Praktyka Nieruchomości doradzała swojemu wieloletniemu klientowi w związku z transakcją sprzedaży pakietu 85,8% akcji spółki przez jej większościowego akcjonariusza.
DZP doradza | 08.01.2020
Sprawę prowadzą Lech Żyżylewski i Piotr Gołaszewski z Praktyki Nieruchomości, specjalizujący się m.in. w problematyce reprywatyzacyjnej.
DZP doradza | 31.12.2019
31 grudnia 2019 r. zakończył się kilkunastoletni spór nieruchomościowy dotyczący dawnej siedziby Ambasady Serbii w Warszawie.
Publikacja | 06.02.2018
Gościem programu #RZECZoPRAWIE był Lech Żyżylewski który opowiadał o znaczeniu ustawy JUST w Polsce, także w kontekście reprytwatyzacji.
Publikacja | 26.01.2018
W czasie prac nad polską ustawą reprywatyzacyjną nie sposób pominąć wydarzenia, które u nas przeszło bez echa: przegłosowanie przez Senat USA ustawy o sprawiedliwości dla ocalonych, którym do dzisiaj nie zadośćuczyniono.
Publikacja | 04.10.2017
3 miesiące i 6 decyzji, w tym o Poznańskiej 14. Kamienica z lokatorami - jak oświadczyła komisja - "wróciła" do miasta. W materiale z programu "Czarno na Białym" wypowiedź Piotra Gołaszewskiego.
Publikacja | 21.09.2017
Co czeka osoby, które kupiły mieszkania w kamienicy przy ul. Poznańskiej w związku z reprywatyzacją i decyzją komisji weryfikacyjnej, która uznała, że kamienica nie powinna być zwracana spadkobiercom.
DZP doradza | 04.09.2017
Praktyka Nieruchomości z sukcesem reprezentowała (bezpośredniego) spadkobiercę właściciela nieruchomości przy Al. Róż, odzyskanej w trybie dekretu warszawskiego.
DZP doradza | 19.04.2017
Czy samoistny posiadacz jest legitymowany biernie w sprawie o zapłatę wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości wówczas, gdy oddał nieruchomość w posiadanie zależne?
DZP doradza | 17.09.2016
Eksperci DZP komentują ustawę z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, która weszła w życie 17 września 2016.
DZP doradza | 31.08.2016
Sukces DZP: nowa wykładnia dekretu warszawskiego uzasadnia zmianę wydanej na jego podstawie negatywnej decyzji, nawet po prawomocnym wyroku sądu oddalającym skargę na tę decyzję.
Publikacja | 25.09.2015
3 września 2015 Sąd Okręgowy wydał wyrok w sprawie z powództwa współużytkowników wieczystych gruntu przeciwko Republice Serbii.
DZP doradza | 03.09.2015
Sąd Okręgowy w Warszawie zasądził od Republiki Serbii na rzecz rodziny Gawrońskich ponad 21 mln PLN wraz z odsetkami wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z budynku w Al. Ujazdowskich.
Publikacja | 28.10.2014
W poniedziałek, 27 października, Gazeta Stołeczna zorganizowała warsztat poświęcony reprywatyzacji nieruchomości warszawskich zajmowanych przez szkoły i przedszkola.
DZP doradza | 14.08.2014
Praktyka Nieruchomości DZP zakończyła z sukcesem prowadzenie dla Polskiego Związku Łowieckiego sprawy nabycia praw do nieruchomości przy ul. Nowy Świat w Warszawie.
DZP doradza | 18.04.2014
Praktyka Nieruchomości DZP po kilku latach prowadzenia szeregu postępowań sądowych i administracyjnych pomyślnie zakończyła prowadzenie sprawy klientki z USA.
DZP doradza | 13.03.2014
Kim jest Serbia, jak nie cudzoziemcem? Kolejny sukces DZP w precedensowym sporze reprywatyzacyjnym o były budynek Ambasady Serbii w Al. Ujazdowskich 23 w Warszawie.
DZP doradza | 07.01.2014
Wygrana DZP w Sądzie Najwyższym: przedawnienie roszczenia odszkodowawczego należy liczyć od drugiej decyzji ministra lub samorządowego kolegium odwoławczego.
DZP doradza | 24.05.2013
23 maja 2013 SN uchylił postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie i przekazał do ponownego rozpoznania sprawę dot. zasiedzenia przez Skarb Państwa budynku dekretowego.
DZP doradza | 07.03.2013
Kolejny sukces DZP w sporze z Serbią: do nabycia przez cudzoziemca nieruchomości w drodze zasiedzenia niezbędne jest zezwolenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
DZP doradza | 10.02.2013
Kancelaria DZP, reprezentując jeden z największych działających w Polsce banków, odniosła sukces w sprawie reprywatyzacyjnej dotyczącej nieruchomości przy ul. Wolskiej.
DZP doradza | 05.02.2013
4 lutego 2013 r. DZP uzyskało kolejny korzystny dla m.st. Warszawy wyrok Sądu Apelacyjnego w sporze dot. korzystania przez Miasto z budynków historycznego kompleksu przy ul. Senatorskiej.
DZP doradza | 21.12.2012
Sąd uznał stanowisko DZP: roszczenia dekretowe nie są przeszkodą do przedłużenia terminu użytkowania wieczystego. Sprawa dot. nieruchomości objętej działaniem dekretu warszawskiego.
Aktualność | 10.12.2012
6 grudnia Lech Żyżylewski wziął udział w debacie pt. "Roszczenia reprywatyzacyjne – hamulec gospodarki czy szansa na rozwój?", którą zorganizowała kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Konferencja | 06.12.2012
6 grudnia Lech Żyżylewski, ekspert w zakresie reprywatyzacji oraz Szef Praktyki Nieruchomości w DZP, wziął udział w debacie "Roszczenia reprywatyzacyjne – hamulec gospodarki czy szansa na rozwój?".
Aktualność | 30.07.2012
Miło nam poinformować, że uruchomiliśmy specjalną podstronę poświęconą ważnemu i ciągle aktualnemu zagadnieniu reprywatyzacji - www.dzp.pl/reprywatyzacja.
DZP doradza | 25.06.2012
25 czerwca 2012 r. Sąd Okręgowy w Warszawie wydał postanowienie, którym oddalił apelację Republiki Serbii w sprawie o stwierdzenie zasiedzenia przez Serbię nieruchomości w Alejach Ujazdowskich.
DZP doradza | 27.03.2012
DZP wygrywa w sprawie Pałacu Błękitnego przy ul. Senatorskiej w Warszawie: nie od każdego posiadacza można dochodzić wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości.