Jak wdrożyć zasady zrównoważonego rozwoju w mojej firmie?

DZP ESG.

Przeciwdziałanie greenwashingowi i ochrona własności intelektualnej

Odpowiedzialna komunikacja oraz skuteczna ochrona własności intelektualnej (IP) stanowią istotny element tworzenia projektów, produktów i usług zgodnie z prawem oraz zasadami ESG. Rosnące oczekiwania interesariuszy oraz coraz liczniejsze regulacje wymagają od firm większej dbałości o transparentność i rzetelność w komunikacji działań z obszaru zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie ochrona własności intelektualnej, z uwagi na wzrost znaczenia innowacji, staje się integralnym elementem strategii ESG.

Dzięki naszemu doświadczeniu oraz szerokiemu zakresowi świadczonych usług, wspieramy klientów w osiąganiu celów biznesowych, dbając jednocześnie o rzetelność, zgodność z przepisami oraz pozytywny wpływ na środowisko i społeczność. Nasze rozwiązania pozwalają unikać ryzyka zarzutów greenwashingu, chronić innowacyjne rozwiązania oraz promować wartość produktów i usług.

Wsparcie ekologicznych innowacji poprzez ochronę własności intelektualnej

Własność intelektualna (IP) w obszarze ESG jest jednym ze sposobów wspierania ekologicznych innowacji i zachęcania uczestników rynku do budowania niskoemisyjnej przyszłości. Szczególnie ważną rolę odgrywają znaki towarowe, oznaczenia pochodzenia i znaki certyfikujące, dające konsumentom pewność, że produkty i usługi spełniają weryfikowalne standardy zrównoważonego rozwoju. Korzystanie z praw własności intelektualnej może pomóc przedsiębiorstwom przebić się przez szum informacyjny i umożliwić skuteczne wprowadzenie nowych rozwiązań na rynek. Zarządzanie IP odgrywa istotną rolę w innowacyjności, minimalizacji ryzyka oraz budowaniu reputacji zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Wspieramy klientów w:

  • rejestracji i ochronie znaków towarowych,
  • zgłaszaniu wynalazków, patentów i wzorów przemysłowych, 
  • tworzeniu strategii ochrony własności intelektualnej w kontekście ESG,
  • przygotowaniu umów przeniesienia lub licencji praw własności intelektualnej ważnych dla ochrony technologii lub budowania marki w zgodności z ESG,
  • opracowaniu polityki ochrony praw własności intelektualnej w kontekście strategii ESG,
  • egzekwowaniu ochrony praw własności intelektualnej w kontekście realizacji strategii ESG.

Przeciwdziałanie greenwashingowi elementem ESG

Odpowiedzialna komunikacja i marketing muszą uwzględniać coraz bardziej rygorystyczne przepisy oraz oczekiwania konsumentów. Komisja Europejska podjęła istotne działania w celu ustanowienia konkretnych przepisów przeciwdziałających greenwashingowi. W ramach tych działań, w styczniu 2024 roku Parlament Europejski przyjął dyrektywę wzmacniającą pozycję konsumentów w procesie transformacji ekologicznej, trwają także prace nad dyrektywą dotyczącą oświadczeń środowiskowych (tzw. Green Claims).

W Polsce wykorzystywanie oznaczeń lub haseł odwołujących się do „zieloności” staje się przedmiotem zainteresowania organów odpowiedzialnych za ochronę interesów konsumentów. Zważywszy na to, że coraz więcej firm będzie stopniowo objętych obowiązkiem raportowania ESG w nadchodzących latach zainteresowanie m.in. Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ekologicznymi treściami będzie rosło.

Zielony marketing w zgodzie z wymogami prawnymi

W oparciu o bogate doświadczenie oferujemy optymalne rozwiązania promujące przedsiębiorcę (lub jego produkt) z wykorzystaniem zielonego marketingu, przy jednoczesnym poszanowaniu wymogów prawnych. Wskazujemy m.in., w jaki sposób tworzyć proekologiczne przekazy, aby nie zostały uznane za greenwashing, greenhushing lub greenwishing, oraz jak prowadzić kampanie marketingowe na rzecz ochrony środowiska, aby uniknąć zarzutów, np. treewashingu lub beewashingu. Nasi doradcy są na bieżąco ze wszystkimi zmianami w prawie (zarówno sektorowymi, jak i ogólnymi), które wpływają na zielony marketing, oraz nieustannie śledzą decyzje zagranicznych organów ds. ochrony interesów konsumentów.

Naszym klientom oferujemy:

  • opiniowanie komunikatów marketingowych zarówno oświadczeń środowiskowych jak i tych odwołujących się do innych aspektów ESG,
  • wsparcie w tworzeniu kampanii marketingowych promujących ekologiczny wizerunek marki,
  • wsparcie w tworzeniu bezpiecznych treści reklamowych, prawidłowo wyjaśniających znaczenie oświadczeń środowiskowych i prezentujących konieczne dowody,
  • warsztaty dla działów marketingu i zespołów prawnych.

Zespół:

IP

Aleksandra Auleytner | Michał Nita

Greenwashing

Jarosław Łukawski | Natalia Komala

artykuły powiązane

Bądź na bieżąco z DZP