Franczyza coraz częściej jest postrzegana jako wspólne dobro. Mimo to wciąż są bariery, które hamują rozwój systemów franczyzowych. To m.in. regulacje ustawowe i czarny PR. Relacja z wystąpienia Sylwii Kucy podczas Retail & FMCG Congress 2021 – Poland & CEE 2021.
Sylwia Kuca, Senior Associate z Praktyki Prawa Spółek Fuzji i Przejęć zwróciła uwagę na bariery stojące na drodze rozwoju systemów franczyzowych w Polsce. W ocenie ekspertki, w zależności od branży wśród przedsiębiorców i kandydatów na franczyzobiorców istnieją obawy związane ze zmianami, jakie mogą nastąpić w sieciach franczyzowych dotyczących struktury czy zarządzania nią.
Są też branże, w których barierą jest środowisko regulacyjne jak w przypadku branży aptecznej, gdzie rynek jest regulowany ustawą nazywaną potocznie apteka dla aptekarza. Jest to bariera, która silnie ogranicza rozwój franczyzy.
– Obserwujemy też zjawisko czarnego PR w zakresie franczyzy. Jednocześnie nie wiele mówi się o korzyściach płynących z prowadzenia działalności w ramach sieci franczyzowej. Jednak mimo wszystko to powoli się zmienia – zaznaczyła Sylwia Kuca.
Odpowiedziała też na pytanie, czego franczyzobiorcy oczekują od franczyzodawców. W jej ocenie, te oczekiwania się zmieniają. Do tej pory franczyzobiorcom zależało na dostarczeniu im podstawowych elementów związanych z prowadzeniem działalności takich jak towar, pomoc przy wyposażeniu lokalu i inne kwestie związane z całym know how.
Pozostała część artykułu dostępna jest na portalu wiadomoscihandlowe.pl