Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
01.07.2021
Autorzy:Lokalizacja jest ważna, ale trzeba wziąć pod uwagę, że to, co teraz wydaje się być atrakcyjne, w niedalekiej przyszłości może się zmienić – mówi Sylwia Kuca, adwokat, senior associate w kancelarii DZP.
Według danych firmy Profit System, w Polsce funkcjonuje 83 tys. placówek licencyjnych w ramach ponad 1,3 tys. systemów franczyzowych. Po spowolnieniu spowodowanym przez pandemię rynek franczyzy się ożywia. Widać to m.in. w branży spożywczej.
Nawet w czasie pandemii polscy i zagraniczni operatorzy przyłączali do swoich sieci kolejne sklepy.
Dla przykładu, od początku tego roku firma Żabka otworzyła ponad pół tysiąca sklepów, a ich liczba już przekracza 7 tys.
Z kolei Grupa Eurocash ma 15 990 sklepów franczyzowych. Sieci rosną w siłę zagospodarowując najlepsze lokalizacje dostępne na rynku. Zapewniają wygodę zakupów. Bez dużych operatorów spożywczych trudno by było wyobrazić sobie współczesny rynek detaliczny.
Z pytaniem, czy wobec tego uzasadniona może być teza, że duże sieci franczyzowe dominują w świadomości osób myślących o prowadzeniu sklepu zwróciliśmy się do Sylwii Kucy, adwokat, senior associate w kancelarii DZP.
Czy obecność franczyzowych gigantów na polskim rynku spożywczym nie zakłóca rzeczywistego obrazu rynku dla kogoś, kto zastanawia się nad prowadzeniem sklepu w oparciu o franczyzę?
– Na rynku detalicznym istnieje duża liczba formatów franczyzowych, co sprawia, że nawet największym graczom trudno byłoby zdominować świadomość potencjalnego franczyzobiorcy – mówi w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl Sylwia Kuca.
Dodaje, że franczyza jest wyrazem wolności gospodarczej oraz sposobem na rozwój własnej działalności, m.in. dzięki skorzystaniu z doświadczenia, know how, a także znaku towarowego franczyzodawcy.
– Prowadząc wraz z Pauliną Kumkowską, associate w zespole Life Science DZP oraz Martą Balcerowską, senior associate w zespole Ochrony Konkurencji i Konsumentów DZP szkolenia dla franczyzobiorców różnych sieci franczyzowych, w tym także mniejszych, widzimy, że najważniejsze są warunki współpracy, jakie dana sieć proponuje, a franczyzobiorca ma swobodę w wyborze najbardziej atrakcyjnej dla niego oferty na rynku. Istotne jest również bieżące wsparcie (w tym szkolenia), jakiego franczyzodawca udziela franczyzobiorcy w zakresie przygotowania do prowadzenia działalności w ramach sieci – kontynuuje Sylwia Kuca.
Dalszą część artykułu, w który wykorzystano komentarz Sylwii Kucy, senior associate z Praktyki Prawa Spółek Fuzji i Przejęć dostępna jest na portalu wiadomoscihandlowe.pl