Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
Każdy podmiot zobowiązany do ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych będzie musiał ustanowić kanały zgłoszeń, które zaimplementuje. Wybór jednego lub kilku kanałów zgłoszeń wewnętrznych to kamień węgielny procedury zgłoszeń wewnętrznych, którą już wkrótce będą obowiązane ustalić przedsiębiorstwa oraz inne podmioty wskazane w projektowanej ustawie o ochronie sygnalistów. To właśnie w tych kanałach będzie się rozpoczynać „cykl życia” każdego zgłoszenia. Aby kanał zgłaszania nieprawidłowości był efektywny, musi on jednak cechować się dostępnością oraz budzić zaufanie potencjalnych sygnalistów.
Projekt ustawy o ochronie sygnalistów wskazuje, że „Sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych (…) obejmują co najmniej możliwość dokonywania zgłoszeń ustnie lub pisemnie”. Oznacza to, że dla spełnienia wymogu ustawowego wystarczające będzie wdrożenie zaledwie jednego kanału zgłoszeń, opartego na formie ustnej lub pisemnej.
O ile zatem dla organizacji wystarczające będzie wdrożenie systemu whistleblowing w wersji minimum, na takim jednym obligatoryjnym kanale zgłoszeń można poprzestać. Jednak wdrożenie systemu whistleblowing w takiej „okrojonej” wersji może się obrócić przeciwko organizacji. Jeżeli bowiem sygnalista nie będzie zainteresowany skorzystaniem z tego jedynego kanału, będzie mieć możliwość dokonania zgłoszenia zewnętrznego. Dlatego warto zastanowić się nie tylko nad tym, co należy zrobić, aby wykonać obowiązek ustawowy, ale także nad tym, w jaki sposób zachęcić sygnalistę do tego, aby sygnalizował przede wszystkim wewnątrz organizacji.
(...)
Cały artykuł Sylwestra Silskiego, Associate z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, jest dostępny na stronie Rzeczpospolitej.