04.07.2024
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
Projekty:
O istotnych kwestiach przy projektowaniu systemu whistleblowing, który będzie nie tylko spełniał wymogi ustawy, ale też wspierał funkcjonowanie firmy pisze Sylwester Silski.
Przyjęcie procedury zgłoszeń wewnętrznych, ustanowienie kanałów zgłoszeń oraz wiążące się z tym przeszkolenie personelu (względnie outsourcing procesu przyjmowania zgłoszeń) jest ustawowym minimum dla przedsiębiorstw zobowiązanych w rozumieniu niedawno przyjętej ustawy o ochronie sygnalistów. Projektując zakładowy system zgłaszania nieprawidłowości warto jednak dokonać przeglądu także innych polityk i regulacji, a nawet zwyczajów. Pozwoli to na wykreowanie nieoczywistych synergii w ramach organizacji.
Obowiązek pracowniczy
Korzystanie z kanałów zgłoszeń wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie sygnalistów, jest przede wszystkim prawem pracowników i pozostałych osób wykonujących pracę zarobkową. Na gruncie przepisów prawa pracy możliwe jest jednak określenie, że dokonywanie zgłoszeń będzie także… pracowniczym obowiązkiem. Dokonywanie zgłoszeń dotyczących znanych pracownikowi naruszeń prawa w ramach zakładu pracy może być bowiem uznane za formę dbałości o dobro zakładu pracy, zgodnie z art. 100 § 2 pkt 4 kodeksu pracy. Aby uniknąć wątpliwości dotyczących takiej kwalifikacji oraz oczekiwań pracodawcy względem pracownika, warto to doprecyzować w regulaminie pracy albo w innym wewnątrzzakładowym akcie prawa pracy.
E-maile jako dowody
Kolejnym nieoczywistym zagadnieniem, które będzie interesujące zarówno z perspektywy kodeksu pracy, jak też postępowań wyjaśniających prowadzonych zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów, jest monitoring poczty elektronicznej.
(...)
Cały artykuł Sylwestra Silskiego, Associate z Praktyki Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, jest dostępny na stronie Rzeczpospolitej.