Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?

Centrum prasowe DZP.

Reklama aptek w Europie - jak funkcjonuje i co czeka Polskę

29.07.2024

Autorzy:
Bartosz Wielechowski
Jan Tarnowski

Od 2012 roku w Polsce obowiązuje rygorystyczny zakaz reklamy aptek, który ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie rynku aptecznego w Polsce. Wynika on z art. 94a ust. 1 ustawy Prawo Farmaceutyczne, który stanowi, iż: „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”. Stan ten może w najbliższym czasie ulec zmianie. 13 marca 2024 r. polska regulacja została zaskarżona przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wobec skargi Ministerstwo Zdrowia rozważa zmianę przepisów, zaś w ostatnim czasie trwały w tym zakresie prekonsultacje.

Otwartym pytaniem pozostaje, w jakim kierunku pójdą zmiany. W niniejszym tekście przyglądamy się różnym modelom regulacji, które spotykane są w państwach Unii Europejskiej. Na tej podstawie, nie przesądzając o tym, jaki będzie kształt przyszłych regulacji, wskazujemy najważniejsze punkty, jakich w naszej opinii w tej dyskusji nie powinno zabraknąć.

Czechy – przykład regulacji liberalnej

W Czechach apteki mogą reklamować się bez przeszkód. Przepisy dotyczące marketingu na rynku zdrowia są mało restrykcyjne. Ewentualne ograniczenia tworzą raczej przepisy dotyczące reklamy leków niż reklamy aptek. Sam rynek apteczny rządzi się „rynkowymi” prawami, przynajmniej w porównaniu do większości krajów UE.

Dla przykładu, apteka może reklamować w telewizji sprzedaż konkretnych rodzajów leków po niższych cenach, choć nie można w tych reklamach zawierać nazw konkretnych produktów. Oczywiście reklamy aptek podlegają prawu konkurencji i nie mogą przekraczać barier przez nie wyznaczanych.

(...)

Cały artykuł Bartosza Wielechowskiego, Associate i Jana Tarnowskiego z Praktyki Life Sciences dostęny w serwisie prawo.pl.

Bądź na bieżąco z DZP