17.12.2024
Autorzy:
Praktyki:
Specjalizacje:
Przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu programów wsparcia rozwoju działalności, Damian Cieśla wyjaśnia co dzieje w przypadku ogłoszenia upadłości przez beneficjenta.
Odpowiedź na tak postawione pytanie zależy od tego, na jakim etapie realizacji jest dofinansowywany projekt oraz czy w związku z nim powstało jakieś aktywo w postaci maszyn czy praw własności intelektualnej. Te dwie okoliczności decydują bowiem o tym, co się stanie z wytworzonym w toku projektu majątkiem przedsiębiorcy.
Okres trwałości projektu
Zasadniczym kryterium decydującym o losach dofinansowania upadłego przedsiębiorcy jest tzw. okres trwałości projektu. To czas, w którym beneficjent nie może zaprzestać prowadzenia działalności ani dokonać zasadniczych zmian w projekcie. W przeciwnym razie będzie on zobowiązany do zwrotu dofinansowania w części, w jakiej nie udało mu się spełnić obowiązku kontynuacji działalności na podstawie aktywów wytworzonych w wyniku dotacji.
Wspomniany okres co do zasady wynosi pięć lat. Przy czym w przypadku przedsiębiorców należących do kategorii MŚP (określonej w art. 7 ust. 1 prawa przedsiębiorców oraz zaleceniu Komisji 2003/361/WE) – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy – jest on krótszy i wynosi trzy lata.
UWAGA! Okres trwałości inwestycji rozpoczyna się od przekazania przez instytucję pośredniczącą płatności końcowej lub zatwierdzenia wniosku o płatność końcową. Innymi słowy rozpoczyna się on po rozliczeniu finansowym dofinansowanego projektu.
(...)
Cały artykuł Damiana Cieśli, Senior Associate z Praktyki Prawa Spółek, Fuzji i Przejęć, dostęny w serwisie Dziennika Gazety Prawnej.