Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?

Centrum prasowe DZP.

Siedem mitów na temat partnerstwa publiczno-prywatnego

07.01.2025

Autorzy:
Dr Michał Przychoda
Norbert Zakrzewski

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) obowiązuje już przeszło 15 lat. Przez ten czas rynek PPP w Polsce wyraźnie się rozwinął, choć wiele jest jeszcze do zrobienia i osiągnięcia. Niestety wokół PPP narosło także wiele mitów szkodzących tej formule realizacji zadań publicznych. Pora na ich skomentowanie i zakwestionowanie.

Mit 1: PPP jest nieprzejrzyste i stwarza ryzyko korupcji

Ten pogląd wiąże się najpewniej z nadal dość małym rozpowszechnieniem formuły PPP, a to co nieznane budzi w nas pewien dystans i nieufność. Jest dokładnie odwrotnie. Trudno o bardziej przejrzystą procedurę wyboru wykonawcy.

W ramach PPP partner prywatny zapewnia finansowanie przedsięwzięcia (za pomocą kredytu z banku, środków od funduszy lub od spółki matki), a następnie wytwarza lub ulepsza składnik majątkowy, który później utrzymuje przez określony czas, za co otrzymuje wynagrodzenie. Podmiot publiczny natomiast zobowiązany jest do współdziałania, w tym do poniesienia części wydatków na realizację przedsięwzięcia (np. poprzez zapłatę wynagrodzenia) lub wniesienia składnika majątkowego (np. nieruchomości, na której powstanie inwestycja).

Zgodnie z art. 4 ustawy o PPP do wyboru partnera prywatnego zastosowanie znajdują przepisy prawa zamówień publicznych, ewentualnie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Wybór partnera prywatnego musi zatem zostać dokonany w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej i wolnej konkurencji oraz przestrzeganie zasad równego traktowania, przejrzystości i proporcjonalności.

(...)

Cały artykuł Michała Przychody, Senior Associate i Norberta Zakrzeskiego, Associate z Praktyki Infrastruktury i Energetyki dostępny w serwisie Rzeczpospolitej.

 

Bądź na bieżąco z DZP