Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
10.01.2025
Autorzy:Zgodnie z obowiązującą od czerwca 2024 r. ustawą o ochronie sygnalistów, przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 50 pracowników oraz instytucje publiczne muszą wprowadzić odpowiednie procedury umożliwiające zgłaszania nieprawidłowości w organizacji. Gniewomir Wycichowski-Kuchta, Associate z Praktyki Doradztwa Regulacyjnego, Legislacji i Compliance DZP oraz współautor społecznego projektu ustawy o ochronie sygnalistów, w czterech komentarzach opublikowanych na łamach LEX analizuje wyzwania związane z implementacją wymaganych procedur, wskazując na specyficzne problemy, z jakimi muszą zmierzyć się różne rodzaje organizacji oraz konsekwencje niewypełnienia zobowiązań określonych w przepisach .
Ochrona sygnalistów w kancelarii prawnej (kancelaria jako przedsiębiorstwo)
W komentarzu dedykowanym kancelariom prawnym Gniewomir analizuje sytuacje, w których tego rodzaju podmioty są zobowiązane do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych. Podkreśla, że zobowiązanie to dotyczy nie tylko kancelarii zatrudniających powyżej 50 osób, ale również tych, które świadczą określone usługi podlegające regulacjom ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML). Ekspert zwraca uwagę na szczególne wyzwania wynikające z etyki zawodowej oraz specyfiki organizacyjnej kancelarii, takich jak poufność zgłoszeń czy ochrona danych. Przedstawia też praktyczne kroki, jakie muszą podjąć kancelarie, w tym opracowanie procedur, przeprowadzenie szkoleń oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za odbieranie zgłoszeń.
Komentarz dostępny w LEX.
Zgłoszenia wewnętrzne w grupie kapitałowej - jak zorganizować proces?
Z kolei w publikacji dotyczącej grup kapitałowych prawnik DZP wskazuje, jak tego typu podmioty mogą efektywnie zorganizować procesy związane z ochroną sygnalistów. Omawia także kwestie wspólnych procedur, centralizacji zgłoszeń oraz ich zgodności z wymogami ustawowymi. Szczególną uwagę poświęca specyfice międzynarodowych grup kapitałowych, gdzie konieczne jest dostosowanie procesów do różnych porządków prawnych oraz wskazuje, jak wykorzystać zasoby jednej spółki w celu efektywnego zarządzania procesami zgłoszeń w całej grupie.
Szczegółowa analiza znajduje się na stronie LEX.
Sygnalista w firmie windykacyjnej
Dla przedsiębiorstw windykacyjnych kluczowe – jak wskazuje Gniewomir – jest zrozumienie, że obowiązki wynikające z ustawy mogą dotyczyć nawet tych podmiotów, które nie osiągają progu 50 osób współpracujących. Ekspert opisuje w tym artykule procedury, które umożliwią przyjmowanie zgłoszeń zarówno od pracowników, jak i od osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. Przedstawia także elementy, które należy uwzględnić w procedurach, aby zapewnić zgodność z przepisami oraz ochronę sygnalistów.
Więcej informacji jest dostępnych w LEX.
Konsekwencje niewdrożenia lub niewłaściwego wdrożenia procedur ochrony sygnalistów
W tej publikacji ekspert DZP omawia sankcje za niewdrożenie lub nieprawidłowe wdrożenie procedur zgłoszeń wewnętrznych. Analizuje odpowiedzialność wykroczeniową nałożoną na osoby odpowiedzialne za opracowanie i wdrożenie procedur, wskazując również na specyfikę kar wynikających z przepisów ustawy. Autor komentarza opisuje także przykłady potencjalnych naruszeń oraz sytuacje, w których organizacje mogą narazić się na odpowiedzialność prawną, wskazując przy tym także działania naprawcze, które mogą ograniczyć ryzyko sankcji.
Kompletny komentarz dostępny w LEX.