Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
24.05.2016
W takim przypadku przedsiębiorcę może ratować ulga w nowości. Jednak i wówczas trzeba spełnić określone warunki i zmieścić się w 12-miesięcznym terminie od ujawnienia wzoru.
Ujawnienie wzoru na targach i… gorączkowa rejestracja, kiedy konkurencja zaczyna już go kopiować – ten błąd polscy przedsiębiorcy popełniają niestety wręcz nagminnie! Najczęstsza praktyka wprowadzania nowych produktów na rynek (np. w branży meblarskiej) wygląda bowiem następująco: przedsiębiorca pokazuje wyrób na targach branżowych i wystawach, rozsyła klientom próbki oraz materiały marketingowe związane z produktem. Jeżeli wzór spotka się z uznaniem i jest szansa na dobry wynik biznesowy, to dopiero wtedy zaczyna myśleć o zapewnieniu ochrony prawnej. Takie działanie wydaje się racjonalne w branżach, w których wygląd produktów często się zmienia. Zakłada ono wypróbowanie rynku przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów. Umożliwia bezbolesne wycofanie się w przypadku negatywnej odpowiedzi rynku.
Jednak w przypadku designu podejście to nie zawsze się sprawdzi. Może wręcz skutkować tym, że zamiast wzorniczego strzału w dziesiątkę – przedsiębiorca zafunduje sobie strzał w kolano. Dlatego jeśli przedsiębiorca ma wrażenie, że design stanie się hitem, powinien zachować szczególną ostrożność i podjąć możliwie szybko działania ochronne.
Pełna treść artykułu jest dostępna w załączonym PDF.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 24 maja 2016