Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
06.04.2016
Świadczenia ponadlimitowe to świadczenia opieki zdrowotnej udzielone pacjentom przez świadczeniodawcę, które przekroczyły limit ustalony w umowie z Narodowym Funduszem Zdrowia. Takie umowy określają maksymalną wysokość zobowiązania NFZ
wobec świadczeniodawcy za określone świadczenia opieki zdrowotnej wykonane w określonych terminach.
Umowa z NFZ przewiduje roczny okres rozliczeniowy podzielony na miesięczne okresy sprawozdawcze. Do 10. dnia każdego miesiąca świadczeniodawca powinien złożyć do właściwego wojewódzkiego oddziału NFZ dokumentację rozliczeniową, tj. rachunek i raport statystyczny. Następnie w terminie 15 dni od dostarczenia przez świadczeniodawcę dokumentacji rozliczeniowej NFZ powinien wypłacić należności z tytułu wykonania umowy. W przypadku zwłoki w dostarczeniu płatnikowi dokumentów rozliczeniowych, termin ten zostaje odpowiednio przedłużony.
Wyjątki uwzględniane przez płatnika
Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z przepisów, NFZ jest zobowiązany do finansowania świadczeń do kwoty ustalonej w umowie ze świadczeniodawcą. Oznacza to, że może on odmówić wypłaty za usługi przekraczające ten limit z wyjątkiem:
W praktyce można jeszcze wyróżnić pojęcie nadwykonań planowych. Są nimi świadczenia inne niż nagłe, które wynikają z decyzji świadczeniodawcy i za jego wiedzą o przekroczeniu limitu finansowania przez NFZ. Takie decyzje mają wpłynąć na zwiększenie limitu finansowania w kolejnym okresie rozliczeniowym, który jest ustalany na podstawie liczby usług wykonanych w poprzednim okresie.
Pełna treść artykułu jest dostępna w załączonym PDF.
Źródło: Puls Medycyny, 6 kwietnia 2016