Gdzie znajdę przystępnie podane, różnorodne informacje prawne?
Centrum prasowe DZP.
Co zrobić, aby warunki udziału nie stały się barierami dla (braku) udziału oferentów? Gdzie jest bezpieczna granica dająca pewność dopuszczenia do udziału w postępowaniu wszystkich, ale jednocześnie wyłącznie rzetelnych wykonawców? Nad odpowiedzią na to pytanie, w oparciu o najnowsze orzecznictwo KIO dotyczące zakupu taboru, zastanawiają się prawnicy z kancelarii prawnej Domański Zakrzewski Palinka.
Każdy podmiot nabywający jakiekolwiek towary (także i tabor) w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych („PZP”) musi na samym początku procedury zakupowej wyznaczyć krąg potencjalnych oferentów, których dopuści do udziału w postępowaniu. Używając terminologii ustawowej, proces ten należałoby określić jako ustalenie warunków udziału w postępowaniu, czyli wskazanie właściwości, które musi posiadać każdy potencjalny wykonawca, aby móc ubiegać się o zamówienie (np. wymagany poziom doświadczenia czy minimalna zdolność finansowa). Poprzez określenie tych cech, zamawiający chcą uniknąć sytuacji, w której wśród oferentów znajdzie się podmiot niedający gwarancji terminowej i rzetelnej realizacji umowy. Z drugiej zaś strony, należy pamiętać, że zbyt wygórowane warunki udziału mogą nadmiernie ograniczyć konkurencję, a w konsekwencji narazić zamawiającego na niepotrzebne spory przed Krajową Izbą Odwoławczą (a może nawet i sądem), czy na tzw. korekty finansowe w przypadku zakupów współfinansowanych z funduszy pomocowych. Gdzie zatem leży bezpieczna granica dają-ca pewność dopuszczenia do postępowania wszystkich, ale jednocześnie wyłącznie tych rzetelnych wykonawców?
Źródło: Biuletyn Instytut Gospodarki Komunikacji Miejskiej, nr 145