Niedawno serwisy informacyjne obiegła informacja, iż technikum w Kędzierzynie-Koźle utworzyło klasę o profilu „tworzenie gier i esport”. Nie jest to żadne novum w skali światowej. W Korei od wielu lat funkcjonują szkoły średnie dedykowane kształceniu młodych osób w arkanach strzelanin, RTS, MMORPG, a abiturienci tych szkół mogą liczyć na miejsca na prestiżowych uczelniach. Edukacja jest jedną z wielu sfer życia czy branż, w których eSport odcisnął swoje piętno. Ta rosnąca popularność eSportu została jednak najprędzej dostrzeżona przez osoby pracujące w działach marketingu przedsiębiorców związanych z grami komputerowymi – producentów sprzętu, wydawców i developerów gier. Skutkowało to wzrostem inwestycji w eSport, co bezpośrednio przełożyło się na ilość i rodzaje zawieranych umów znanych ze świata sportu tradycyjnego – umów sponsoringowych, merchandisingowych, licencyjnych, transferowych.
Można zatem zastanowić się jak specyfika eSport wpływa na treść postanowień umownych zawieranych pomiędzy podmiotami z tej branży.
Czym jest eSport?
Istotne jest wskazanie, iż eSport nie ma jednego desygnatu. Jest to pojęcie, które zbiorczo określa współzawodnictwo osób grających na komputerach lub konsolach (rzadziej) w różne gry komputerowe, bądź wideo, w rozmaitych rodzajach rozgrywek (np. team deathmatch, capture the flag). Ma to istotny wpływ na treść postanowień umownych, m.in. zobowiązujących strony do niezawieraniu podobnych umów (zakazy konkurencji).
Właściwości osobiste zawodników oraz stosunki wewnętrzne drużyn
Zawodnicy eSport niejednokrotnie są niepełnoletni, co w sposób oczywisty wpływa na kwestie reprezentacji oraz ewentualne spory związane z zarządem majątkiem zawodnika.
Drużyny wprowadzają rozmaite rozwiązania służące podziałowi zysków z wygranych lub opłat licencyjnych. Rzadko kiedy podział ten jest równy, a często jest związany z pośrednictwem spółki prawa handlowego, zarządzającej aktywami i pasywami drużyny.
Perspektywy dla branży
Naturalnie, wiedza o powyżej omówionych oraz o innych aspektach charakterystycznych dla branży eSport pozwala na efektywne negocjowanie umów zawieranych z drużynami czy zawodnikami.
Rezultatem gwałtownie rosnącej popularności eSportu potencjalnie może być wzrost ilości kwestii prawnych do rozważania, zwłaszcza w kontekście działań zmierzających do utworzenia globalnie jednolitych zasad turniejów, dyscyplin oraz regulaminów lig.
W razie wątpliwości co do skali rozpowszechnienia eSportu, polecam uwadze czytelnika film dokumentalny kolegów z redakcji magazynu VICE: