Wraz z końcem maja br. upłynął termin na dokonanie przez pracodawców wpłaty pierwszej raty na fundusze socjalne. Przy tej okazji warto przypomnieć, że tylko związkom zawodowym ustawodawca przyznał prawo do występowania z roszczeniami do sądu pracy dotyczącymi ZFŚS. Jakimi? O tym w dzisiejszym wpisie.
Roszczenia związków zawodowych można podzielić na dwie kategorie:
- roszczenia o charakterze kształtującym fundusz, oraz
- o charakterze majątkowym.
Do pierwszej z kategorii tradycyjnie zalicza się uprawnienie zakładowej organizacji związkowej do złożenia wiążącego pracodawcę wniosku o utworzenie ZFŚS. Dotyczy to sytuacji, w których pracodawca zatrudnia co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty według stanu na dzień 1 stycznia danego roku.
Zakładowa organizacja związkowa ma prawo złożyć taki wniosek do pracodawcy w każdym czasie w ciągu roku kalendarzowego, Jest on wiążący dla pracodawcy z momentem jego wpływu. Oznacza to, że o ile 1 stycznia danego roku pracodawca zatrudniał co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, jest zobowiązany utworzyć fundusz socjalny, niezależnie od daty, kiedy wniosek zakładowa organizacja związkowa złoży. Wpływ wniosku zobowiązuje pracodawcę do podjęcia takich działań jak:
- opracowanie regulaminu ZFŚS,
- uzgodnienie regulaminu z zakładową organizacją związkową,
- ogłoszenie regulaminu,
- utworzenie odrębnego rachunku bankowego, a następnie
- odprowadzenie corocznego odpisu podstawowego.
Niezależnie od tego, jak długo takie prace organizacyjne potrwają, coroczny odpis podstawowy powinien zostać wyliczony proporcjonalnie do ilości dni pozostałych w roku kalendarzowym począwszy od dnia wpływu wniosku zakładowej organizacji związkowej. Nie wyklucza to jednak możliwości poczynienia innych uzgodnień z zakładową organizacją związkową, w szczególności takich, że fundusz socjalny utworzony zostanie począwszy np. od połowy bądź od nowego roku kalendarzowego. Warto to rozważyć wtedy, gdy w budżecie organizacji w danym roku trudno byłoby wygospodarować nowe środki na działalność socjalną.
Poza tym, roszczenie o utworzenie funduszu socjalnego przysługuje związkom zawodowym, gdy ich funkcjonowanie zostanie ukonstytuowane u pracodawcy zatrudniającego więcej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełny etat wg stanu na 1 stycznia danego roku. Takie roszczenie może mieć miejsce nawet w sytuacji, w której – zanim powstała zakładowa organizacja związkowa – pracodawca taki dopełnił formalności i uzgodnił z przedstawicielem załogi nieutworzenie ZFŚS wpisane do regulaminu wynagradzania. Jest tak dlatego, że z chwilą powstania zakładowej organizacji zakładowej, taka organizacja przejmuje rolę przedstawiciela załogi i może, żądając utworzenia funduszu socjalnego, doprowadzić do dezaktualizacji ustaleń poczynionych uprzednio z przedstawicielem załogi. Żądanie utworzenia ZFŚS w sensie prawnym zbliżone będzie w takiej sytuacji do złożenia pracodawcy oświadczenia o wypowiedzeniu porozumienia zawartego na czas nieokreślony, jakie w polskim prawie może być co do zasady złożone w każdym czasie.
W razie odmowy utworzenia funduszu socjalnego w powyższy sposób, zakładowej organizacji związkowej przysługuje prawo do wystąpienia z roszczeniem do sądu pracy o utworzenie funduszu i dokonanie odpowiednich odpisów.
Do drugiej kategorii należy roszczenie o przekazanie należnych środków na fundusz socjalny. Z uwagi na wskazany na wstępie upływ terminu na dokonanie wpłaty pierwszej raty w kwocie stanowiącej co najmniej 75% równowartości takiego funduszu, takie roszczenie może być przedmiotem analiz zakładowych organizacji związkowych właśnie teraz. Coroczny odpis podstawowy dokonuje się w terminie do 30 września danego roku, przy czym w terminie do 31 maja istotną część tego odpisu – celem urzeczywistnienia funkcjonowania ZFŚS. W razie opóźnienia w przekazaniu tych środków bądź przekazania ich w zmniejszonej wysokości, zakładowe organizacje związkowe mogą wystąpić do pracodawców o dokonanie spóźnionych wpłat. W razie odmowy, zakładowe organizacje związkowe mają prawo do wystąpienia z roszczeniem do sądu pracy o dokonanie należnych funduszowi socjalnemu wpłat.
Ostatnim z roszczeń jest roszczenie o zwrot funduszowi socjalnemu środków wydatkowanych niezgodnie z przepisami ustawy. Przez ustawę należy przy tym rozumieć tylko ustawę o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, a nie np. ustawę o związkach zawodowych. To rozróżnienie może mieć szczególnie praktyczne konsekwencje. Przykładowo, wydatkowanie środków na podstawie regulaminu ZFŚS, który nie byłby z zakładową organizacją związkową uzgodniony, stanowiłoby naruszenie zarówno przepisów ustawy o funduszu (art. 8 ust. 2), jak i ustawy o związkach zawodowych (art. 27 ust. 1, art. 30 ust. 6), a w konsekwencji stanowiłoby podstawę do wywiedzenia wskazanego roszczenia. Nie byłoby tak jednak już w sytuacji, w której pracodawca przyznawałby osobom uprawnionym świadczenia z funduszu bez uzgodnienia z zakładową organizacją związkową (np. preliminarza wydatków), ponieważ art. 27 ust. 2 ustawy o związkach zawodowych, który nakazuje pracodawcy uzgodnić przyznawanie świadczeń ze stroną związkową, nie ma swojego odpowiednika w ustawie o funduszu. Pominięcie uzgodnienia mogłoby, w zależności od okoliczności danej sprawy, być jednak uznane za utrudnienie wykonywanie działalności związkowej, co zagrożone jest karą grzywny lub ograniczenia wolności (art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o związkach zawodowych).
Z orzecznictwa sądowego:
- Sąd Najwyższy w wyroku z 8 maja 2012 r., sygn. II PK 183/11 przyjął, iż naruszenie uzgodnionego regulaminu funduszu socjalnego w części regulującej np. procedurę przyznawania określonych środków, nie stanowi podstawy do żądania zwrotu funduszowi środków wydatkowanych niezgodnie z przepisami ustawy. Na podstawie omawianego art. 8 ust. 3 ustawy o funduszu mogą być sankcjonowane tylko przypadki wydatkowania środków niezgodnie z przepisami tej ustawy, a nie wbrew regulaminowi lub ustawie o związkach zawodowych.
- Sąd Najwyższy w wyroku 7 maja 2013 r., sygn. I PK 296/12 wskazał, że naruszenie np. kryterium socjalnego nakazuje zwrócić środki w części, w której to kryterium naruszono, a nie w całości. Stosowanie art. 8 ust. 3 ustawy nie może prowadzić do ponownego przyznawania tych samych świadczeń, które uprawnieni otrzymali już w całości lub części. Byłoby to sprzeczne z wykładnią art. 8 ust. 3 ustawy, którego celem jest kompensacja nieprzyznanych świadczeń. Oznacza to konieczność miarkowania wysokości środków zwracanych funduszowi. Konieczne jest także ustalenie stopnia (ciężkości) naruszenia przepisów ustawy.
Wskazane w artykule roszczenia przysługują wyłącznie zakładowym organizacjom związkowym. Nie przysługują przedstawicielom pracowników, radom pracowników lub radom pracowniczym, ani indywidualnie poszczególnym pracownikom. Przedawniają się po trzech latach.