Jednym z najczęściej poruszanych przez nas w ostatnich 3 miesiącach tematów jest nowelizacja Prawa farmaceutycznego nazywana publicystycznie Apteka dla Aptekarza 2.0 lub AdA 2.0. Poza samym statusem prac, zespół DZP przeanalizował skutki przyjęcia nowelizacji dla rynku farmaceutycznego: tutaj, informował też o terminarzu: tutaj.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowelizacja została skierowana przez Prezydenta RP do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli następczej. Może to oznaczać, że głosy rynku farmaceutycznego i wątpliwości ekspertów prawnych zostały podzielone przez Prezydenta RP.
Wniosek datowany na 4 października 2023 r. wpłynął wczoraj do Trybunału Konstytucyjnego i objął następujące zarzuty:
- dotyczące samego trybu wprowadzania zmian: (i) naruszenie konstytucyjnie określonych granic poprawek do projektu (art. 119 ust. 2 Konstytucji RP), (ii) naruszenie wymogów konstytucyjnych w zakresie inicjatywy ustawodawczej (art. 118 ust. 1 Konstytucji RP) oraz (iii) naruszenie obowiązku przedstawienia wraz z projektem ustawy skutków finansowych jej wykonania (art. 118 ust. 3 Konstytucji RP);
- naruszenie zasad zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, ochrony interesów w toku i odpowiedniej vacatio legis w zakresie niedozwolonego przejęcia kontroli nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną.
Będziemy obserwować i informować o dalszym postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym.
Linki: