Polecamy tekst z bloga eapteki.info: Styczeń 2012 – zakaz reklamy aptek. Co dalej z aptekami internetowymi?. Odpowiada on na kilka istotnych dla prowadzących apteki internetowe pytań. Poniżej zamieszczamy odpowiedzi naszego zespołu.
Czy prowadzenie apteki internetowej będzie w ogóle możliwe?Przepisy prawa farmaceutycznego określające zasady wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych nie ulegają zmianie. W związku z tym nadal będzie możliwa sprzedaż za pośrednictwem formularza umieszczonego na stronie internetowej apteki, przy spełnieniu dotychczasowych warunków. Na aptece spoczywa zatem obowiązek podania w formularzu takich informacji dotyczących zamówienia jak m.in. nazwa, dawka, wielkość opakowania, postać, ilość, cena zamawianego produktu leczniczego. Ponadto wymagane są inne informacje jak przykładowo numer telefonu placówki przyjmującej zgłoszenie. Umieszczanie, w ramach formularza, informacji nakazanych przez prawo nie może być jednocześnie zakazane, dlatego należy uznać je za wyłączone z zakresu zakazu reklamy aptek. W przypadku zamieszczanie tych samych informacji w innym miejscu strony internetowej tj. poza formularzem sprzedaży wysyłkowej należy każdorazowo dokonać analizy pod kątem zgodności z przepisami regulującymi zakaz reklamy aptek
Czy i kiedy prowadzenie strony apteki internetowej jest reklamą?
Nowe regulacje nie zakazują wprost prowadzenia przez apteki witryn internetowych. Wprowadzone zostają jednak daleko idące ograniczenia wchodzące w życie 1 stycznia 2012 r. Najważniejszym wnioskiem dla prowadzenia przez aptekę strony internetowej jest to, że witryna nie może stanowić reklamy apteki. Oznacza to m.in. to, że powinna być pozbawiona haseł reklamowych, informacji o dostępnych promocjach, programach lojalnościowych itp. Innymi słowy nie może zawierać treści zachęcających do skorzystania z usług konkretnej apteki. Dopuszczalne jest natomiast umieszczenie informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia placówki oraz jej logotypu. Ponadto będzie istniała możliwość zamieszczenia katalogów cenowych. Warto przypomnieć, że mogą one zawierać jedynie nazwę własną, nazwę powszechnie stosowaną, dawkę, postać i cenę produktu leczniczego, pod warunkiem, że nie zawierają treści odnoszących się do właściwości produktów leczniczych, w tym do wskazań terapeutycznych.
Co z opisami produktów na stronach e-aptek? Czy strona internetowa może prezentować opis produktu w postaci Charakterystyki Produktu Leczniczego?
W art. 52 ust. 3 ustawodawca zawarł przykładowy katalog wyłączeń z zakresu pojęcia reklamy produktu leczniczego. Fakt usunięcia ChPL z tego katalogu nie wystarczy jednak, aby przesądzić o jego reklamowym charakterze. Zamieszczanie elementów charakterystyki produktu leczniczego budzi wątpliwości interpretacyjne. Z jednej strony niektóre z informacji, takie jak nazwa własna, nazwa powszechnie stosowana, dawka i postać mogą być umieszczane na stronie w formie katalogów cenowych. Z drugiej – zamieszczenie na stronie internetowej jakichkolwiek informacji na temat właściwości sprzedawanych produktów nie mieści się w pojęciu katalogu cenowego. Mogłoby, zatem zostać uznane za formę reklamy. Biorąc pod uwagę najnowsze orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, można jednak w tym przypadku twierdzić, że istnieje możliwość
zamieszczenia na stronie wizerunku opakowania oraz ChPL.
A co z prezentacją oferty aptek na stronach np. porównywarek cen typu Nokaut.pl, Ceneo.pl, Skąpiec.pl? Czy to jest już forma reklamy czy może jeśli ograniczy się treści reklamowe, to można to potraktować jako lista/cennik?
pozdrawiam
Prezentacja oferty aptek w porównywarkach internetowych ma na celu poinformowanie o ich ofercie i zachęcanie do dokonania zakupu w danej aptece, co niewątpliwie stanowi reklamę apteki. Oznacza to, że od 1 stycznia 2012 r. taka działalność będzie naruszała zakaz reklamy aptek (nowy art. 94a Prawa farmaceutycznego).
Dziękuję za odpowiedź. Pozwolenie na umieszczanie katalogów cenowych zatem dotyczy tylko i wyłącznie strony apteki internetowej czy może w innych mediach, serwisach też będzie to możliwe?
Z katalogami cenowymi na stronach aptek internetowych nie powinno być problemu. Wynika to z faktu, że apteka internetowa jest w dalszym ciągu apteką – a co z tym związane musi mieć możliwość prezentowania swojej oferty (w tym cen towarów).
Problematyczne może być natomiast posługiwanie się katalogami na szeroką skalę w mediach, gdyż przy niekorzystnej interpretacji (zwłaszcza jeśli oprócz cen będą zawierały hasła reklamowe, atrakcyjną szatę graficzną, itp.) mogą zostać uznane za reklamę apteki, której ceny są w nich wskazane.
Witam,
mam problem z interpretacją, niektórych fragmentów nowej ustawy. Chodzi właśnie o zakaz reklamy. Skoro przysługuję karą do 50 tyś zł za reklamę apteki to czy GIF ma obowiązek poinformować aptekę o zaprzestaniu stosowania działań reklamowych czy może od razu bezpośrednio nałożyć karę na dany podmiot bez informowania o usunięciu danej „reklamy”? Mam na myśli punkt 94a, 3) brzmi – ”
3. W razie stwierdzenia naruszenia przepisu ust. 1 lub 1a wojewódzki inspektor farmaceutyczny nakazuje, w drodze decyzji, zaprzestanie prowadzenia
takiej reklamy.”; ”
Oznacza to, że w przypadku braku zaprzestania nakłada karę?
Odnosząc to bezpośrednio do e-aptek. Jakiś katalog/forum umieszcza link do mojej e-apteki bez mojej wiedzy to rozumiem, że najpierw będę musiał otrzymać pismo o usunięciu tego linku, a dopiero następnie ewentualną karę. Jest to pole do nadużyć.
Pozdrawiam
Z brzmienia przepisów wchodzących w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku należy wnosić, że obowiązek nałożenia kary na podmiot prowadzący reklamę apteki nie będzie uzależniony od wcześniejszego wydania decyzji nakazującej zaprzestanie takiej reklamy. Zgodnie z art. 129b Prawa farmaceutycznego karze administracyjnej podlega samo prowadzenie reklamy.
Potencjalny skutek niedostosowania swojej działalności do nakazu zaprzestania reklamy został sformułowany w art. 103 ust. 1 pkt. 5 Prawa farmaceutycznego – jest nim cofnięcia zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.
Nie oznacza to jednak, że Inspekcja będzie automatycznie nakładać karę na każdą aptekę reklamowaną w Internecie. Co do zasady karze podlega bowiem podmiot, który umieszcza komunikat reklamowy w sieci, nie zaś prowadzący aptekę. Jeśli za reklamę uznany zostanie komunikat umieszczony bez wiedzy prowadzącego aptekę, podmiot ten nie powinien podlegać odpowiedzialności administracyjnej.
Czy to prawda, że Centra Medyczne nie mogą na swoich stronach internetowych również umieszczać informacji o promocjach i cennika z dostępnymi usługami? Będę wdzięczna za odpowiedź.
Jeżeli Centrum Medyczne nie prowadzi apteki, a na swych stronach informuje o zakresie i rodzaju udzielanych usług (a nie np. cenach leków dostępnych w zaprzyjaźnionej aptece), to nie stanowi to reklamy apteki, lecz informację o usługach centrum, co jest działaniem dopuszczalnym w świetle zakazu reklamy aptek.