Badanie satysfakcji klienta należy traktować jako informację handlową uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) w wyroku z dnia 18 listopada 2022 r. sygn. II SA/Wa 715/22.
WSA stwierdził, że przetwarzanie danych osobowych na potrzeby badania satysfakcji klienta nie może odbywać się na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).
W konsekwencji, do wysyłki informacji handlowej (a za taką WSA uznał e-mail z badaniem satysfakcji) konieczna jest jednoznaczna zgoda adresata badania.
Wyrok sądu może mieć szerokie implikacje dla całego rynku e-commerce, w tym podmiotów zajmujących się sprzedażą online tzw. produktów sensytywnych. W praktyce zdarza się bowiem, że apteki internetowe czy e-drogerie przesyłają do swoich klientów wiadomości z badaniem satysfakcji czy linkiem do popularnych porównywarek prezentujących opinie o sklepach czy produktach. W świetle przywołanego wyroku prowadzenie takiego działania bez wyraźnej zgody klienta może zostać zakwestionowane.
Wyrok jest nieprawomocny, będziemy na bieżąco informować o dalszych wydarzenia w sprawie.