„Kwadratowa. Praktyczna. Dobra” („Quadratisch, Praktisch, Gut”) – to hasło, jakie od dziesięcioleci reklamuje niemiecką firmę Alfred Ritter GmbH & Co. KG, która zastrzegła sobie w latach 90. ubiegłego wieku jako znak towarowy na terenie Niemiec charakterystyczne, kwadratowe opakowanie czekolady Ritter Sport. Kształt ten miał mieć wymiar praktyczny. Pomysłodawcy pragnęli, aby móc tabliczkę czekolady włożyć do kieszeni i żeby się nie złamała. Jej szwajcarski konkurent – Milka starał się przeforsować usunięcie tego zastrzeżenia, gdyż zapragnął również produkcji kwadratowych tabliczek czekolady. Przed laty właściciel firmy Milka wystąpił w sądzie o zniesienie niemieckiej ochrony prawnej znaku towarowego kwadratowych opakowań.

Batalia o formę słynnego przysmaku trwała już od dłuższego czasu. W 2018 roku niemiecki Federalny Sąd Patentowy (BPatG) orzekł, że firma Alfred Ritter może zachować prawo do kwadratowych tabliczek czekolady. Przeciwko temu wyrokowi firma Mika zwróciła się do Federalnego Trybunału Sprawiedliwości (BGH) w Karlsruhe. Zasadniczy punkt tego sporu dotyczył odpowiedzi na pytanie, czy kwadratowa czekolada może wyłącznie występować w formie, która „nadaje temu produktowi pewną istotną wartość”. To bowiem, zgodnie z prawem, jest najważniejszym kryterium dla ochrony danej marki. Obowiązujące uregulowania w tej sprawie mają zapobiec sytuacji, w której jakieś przedsiębiorstwo zapewni sobie monopol na pewien projekt, skorzystanie z którego mogłoby być ważne także dla jego konkurentów.

Federalny Trybunał Sprawiedliwości ostatecznie rozstrzygnął spór między producentami czekolady. Trybunał ostatecznie stwierdził, że kształt nie jest istotnym elementem czekolady, tzn. kształt czekolady nie jest tym co czyni czekoladę czekoladą. Powyższe jest istotne, gdyż w przypadku gdyby w toku analizy okazało się, że kształt jest immanentnym elementem czekolady, to nie może on uzyskać ochrony jako znak towarowy, zgodnie z niemieckimi przepisami.

W związku z tym uznano, że zastrzeżenie kwadratowego kształtu czekolady nie jest niemożliwe, a podkreślając dodatkowo wartość marketingową zbudowaną przez spółkę Alfred Ritter, tego charakterystycznego kształtu, uznano, że spółce Alfred Ritter przysługuje dalsza ochrona ,,kwadratowego” znaku towarowego. Trybunał wskazał, że konsument postrzega kwadratowy kształt jako wskazówkę, że jest to czekolada z określonej firmy i kojarzy go z określonymi oczekiwaniami, co do jakości. Tym samym, Ritter Sport nadal będzie jedyną czekoladą o kształcie kwadratu, jaka sprzedawana jest niemieckich sklepach.

Źródło: https://www.juve.de/nachrichten/verfahren/2020/07/markenrecht-am-bgh-ritter-sport-schokolade-bleibt-mit-semmler-und-heuking-quadratisch

 

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *