Już 13 marca 2024 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu Etyki Aptekarza RP, przyjęta w trakcie IX Krajowego Zjazdu Aptekarzy w styczniu 2024 r. Poniżej przedstawiamy Państwu najistotniejsze zmiany, jakie już lada moment zaczną obowiązywać wszystkich farmaceutów w kraju.
Kodeks Etyki Farmaceuty – nowa nazwa i nowy zakres podmiotowy
Dotychczas Kodeks Etyki Aptekarza RP obowiązywał przede wszystkim aptekarzy, a jego postanowienia były stosowane odpowiednio do osób wykonujących zawód farmaceuty, nie będących aptekarzami. Od 13 marca Kodeks Etyki Aptekarza RP zmienia nazwę na Kodeks Etyki Farmaceuty RP, a jego postanowienia obejmą wprost wszystkich farmaceutów, „niezależnie od formy, w jakiej zawód jest wykonywany oraz niezależnie od środków komunikacji użytych przez farmaceutów podczas wykonywania zawodu”.
Farmaceuta jako zawód niezależny
Znowelizowany Kodeks wprowadza również nakazy i zakazy będące wynikiem dwóch głośnych nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne, tj. „Apteki dla Aptekarza” i „Apteki dla Aptekarza 2.0”, które wprowadziły znaczne ograniczenia w zakresie otwierania nowych aptek ogólnodostępnych i tworzenia sieci aptek. Nowe zapisy Kodeksu Etyki Aptekarza mają być odpowiedzią na zjawisko zawierania przez podmioty prowadzące apteki ogólnodostępne umów z podmiotami prowadzącymi sieci aptek, co ma znacznie ograniczać swobodę wykonywania zawodu farmaceuty. Nowe regulacje stanowią, że:
- farmaceuta nie może podejmować czynności faktycznych i prawnych, których skutkiem może być ograniczenie jego swobody lub niezależności zawodowej, oraz
- farmaceuta nie może dopuścić do bycia kontrolowanym w zakresie prowadzonej przez niego działalności w sposób i na zasadach naruszających obowiązujące przepisy prawa, w tym dotyczące tworzenia i prowadzenia aptek ogólnodostępnych, zasady etyki i deontologii zawodowej lub uchwały Krajowego Zjazdu Aptekarzy.
Farmaceuta nie podejmie już współpracy reklamowej w social mediach?
Nowelizacja Kodeksu wprowadza również istotne doprecyzowanie dotychczas obowiązującego zakazu reklamowania przez aptekarza siebie i swoich usług i nieuczestniczenia w reklamie usług farmaceutycznych, jak i ich promocji niezgodnej z prawem lub dobrymi obyczajami. Dodane regulacje ustanawiają m.in. zakaz reklamowania przez farmaceutę produktów leczniczych, wyrobów medycznych, suplementów diety, a także żywności specjalnego przeznaczenia.
Wchodzące w życie 13 marca br. postanowienia Kodeksu Etyki Farmaceuty RP mogą istotnie wpłynąć m.in. na działalność farmaceutów prowadzących konta w mediach społecznościowych i podejmujących tzw. współprace reklamowe dot. suplementów diety czy żywności specjalnego przeznaczenia.
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania o nowe regulacje Kodeksu Etyki Farmaceuty RP lub wątpliwości co do ich stosowania, zapraszamy do kontaktu z prawnikami i prawniczkami Praktyki Life Sciences DZP.
Bardzo ciekawe informacje, szczególnie na temat współpracy reklamowych. Tyle ile w Polce jest reklam suplementów diety i innych farmaceutyków, to chyba nie ma nigdzie indziej… ;/ Pozdrawiam