Czy rabaty i inne narzędzia wsparcia sprzedaży będą dopuszczalne po wejściu w życie nowej Ustawy refundacyjnej, zakładającego m.in. wprowadzenie sztywnych cen i marż?
Ceny i marże – ograniczenia
Na każdym etapie obrotu lek refundowany ma mieć ściśle ustaloną cenę. Cena ta określona jest za pomocą urzędowo ustalonej ceny zbytu, powiększonej o 5% marżę hurtową i degresywną marżę apteczną.
Powyższy mechanizm uniemożliwia korzystanie z narzędzi wsparcia sprzedaży, które wpływają na cenę, w tym rabatów (pieniężnych i naturalnych), upustów, bonifikat lub skont.
Ceny i marże – możliwości
Projekt nie odnosi się jednak do innych dopuszczalnych praktyk rynkowych, które wspierają sprzedaż, a nie wpływają na cenę lub wysokość obrotu lekami refundowanymi. W związku z powyższym, przedsiębiorcy muszą rozważyć, czy nie skorzystać z narzędzi trademarketingowych, które nie będą wpływać na wysokość obrotu, a zwiększą dochodowość sprzedaży na poziomie hurtowym i detalicznym.
Jesteśmy zdania, że po wejściu w życie Ustawy refundacyjnej możliwe będzie stosowanie wybranych narzędzi trademarketingowych (np. niektórych rodzajów premii lub usług marketingowych), pozostających w zgodzie zarówno z nakazem stosowania sztywnych cen i marż, jak również z nowymi regulacjami antykorupcyjnymi – o czym szerzej w kolejnych postach.