Prace nad nowelizacją Ustawy refundacyjnej postępują – projekt założeń trafił 26 sierpnia do KPRM. O propozycjach Ministerstwa Zdrowia dotyczących nowelizacji tejże ustawy pisaliśmy na początku maja 2013 roku. Nowelizacja ma na celu w szczególności usunięcie wątpliwości interpretacyjnych a także rozwiązanie najważniejszych problemów jakie zostały dostrzeżone w czasie obowiązywania ustawy.

Projekt, który trafił do KPRM nie różni się znacznie od wersji przekazanej na początku sierpnia na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów oraz wersji z uzgodnień zewnętrznych pod koniec kwietnia. Większość modyfikacji ma charakter doprecyzowujący, ale najistotniejsza zmiana dotyczy zakazu reklamy aptek. Upublicznione w poniedziałek przez Ministra Zdrowia założenia nie przewidują doprecyzowania regulacji dotyczącej zakazu reklam aptek i punktów aptecznych. Tymczasem jest to przepis, który wzbudza wiele kontrowersji, w szczególności w kontekście bardzo rygorystycznej jego wykładni przez Inspekcję Farmaceutyczną.

Warto wspomnieć, że dzięki inicjatywie poselskiej niedawno weszła w życie zmiana Ustawy refundacyjnej. Nowelizacja z 24 maja uprościła procedurę ubiegania się o ponowne decyzje refundacyjne, co jest szczególnie istotne ze względu na fakt, iż pierwsze wydane decyzje o objęciu refundacja w nowym systemie obowiązują do końca tego roku.

Na tym potrzeba zmian jednak się nie kończy i przypominamy, że najważniejsze propozycje przedstawione przez Ministerstwo Zdrowia dotyczą:

  • Zwiększenia dostępności leków i umożliwienie monitorowania tej dostępności poprzez wydawanie przez MZ, na podstawie informacji przekazanych prze apteki, w formie obwieszczenia wykazu leków zagrożonych brakiem dostępności. Ponadto do kompetencji GIF miałoby należeć monitorowanie rocznej wielkości i ciągłości dostaw leków.
  • Ograniczenia wywozu leków do innych krajów poprzez wprowadzenie obowiązku uprzedzenia GIF o zamiarze wywozu leków zagrożonych brakiem dostępności za granicę oraz uprawnienie GIF do zgłoszenia wobec takiego wywozu sprzeciwu.
  • Umożliwienia wprowadzania zmian w decyzjach refundacyjnych. Proponuje się wprowadzenie regulacji umożliwiającej zmianę wskazania wnioskodawcy, instrumentów dzielenia ryzyka i nazwy leku.
  • Usunięcia wątpliwości interpretacyjnych przez dopracowanie pojęć takich jak np. odpowiednik, program lekowy, osoba uprawniona.
  • Ułatwienia wprowadzania zmian w programach lekowych. Proponuje się, aby na podstawie warunków refundacji poszczególnych leków Minister Zdrowia tworzył zbiorczy opis programu lekowego zamieszczany w wykazie refundacyjnym.
  • Rozszerzenia obowiązku informacyjnego apteki na temat dostępności tańszego leku.
  • Umożliwienia wydania pacjentowi leku nieobjętego refundacją zamiast refundowanego.
  • Uchylenia obowiązku dokonywania przez świadczeniodawców zakupów produktów objętych refundacją w cenie nie przekraczającej limitu finansowania.
  • Zmian w tworzeniu grup limitowych.
  • Zmiany częstotliwości wydawania wykazów refundacyjnych (raz na 3, a nie jak dotychczas- na 2 miesiące)
  • Zmiany procedury importu docelowego.

Po przyjęciu przez Radę Ministrów projekt założeń trafi do Rządowego Centrum Legislacyjnego, gdzie na jego podstawie zostanie opracowany już projekt ustawy, który miejmy nadzieje możliwie szybko trafi do Sejmu.

dr Mateusz Mądry

dr Mateusz Mądry
Radca Prawny, Partner

mateusz.madry@dzp.pl

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *