26 września
Pomiędzy lekami a suplementami diety: wywiad z głównym inspektorem sanitarnym
Marek Posobkiewicz, Główny Inspektor Sanitarny, w wywiadzie udzielonym dla Medical Tribune, odniósł się do szeregu problemów występujących na rynku suplementów diety.
W pierwszej kolejności Inspektor poruszył kwestię nierzadko bardzo cienkiej granicy pomiędzy suplementami diety i lekami oraz wynikających z tego problemów. Jak wynika z wypowiedzi udzielającego wywiadu, podstawowym rozróżnieniem jest to, że o ile celem stosowania suplementów jest uzupełnienie normalnej diety, tak produkty lecznicze służą mają leczyć i zapobiegać chorobom. Stosowanie opisanej dystynkcji w praktyce wiąże się jednak z pewnymi trudnościami, co bywa nadużywane przez przedsiębiorców. Zdaniem Inspektora, w ostatnich latach zdarzają się próby przebierania suplementu diety za lek, pomimo, że obecne przepisy na to nie pozwalają. Praktyka ta jest szczególnie widoczna w sposobie reklamowania suplementów. Reklamy przypisują suplementom diety właściwości lecznicze lub wskazują, że mogą one służyć jako remedium na dolegliwości. Jednak w rzeczywistości, konsument nie ma gwarancji, poza zapewnieniami producenta, że suplement może skutecznie wpłynąć na poprawę jego stanu zdrowia w sposób wskazany w reklamie.
Inspektor wskazał na szereg działań podejmowanych przez PIS w celu eliminacji opisanego zjawiska. Przykładem mogą być rozsyłane przez PIS razem z UOKiK listy do producentów i dystrybutorów suplementów diety oraz stworzony przez wspomniane urzędy poradnik konsumencki w celu lepszej edukacji konsumentów na temat tej kategorii produktów. Jak zaznaczył Inspektor, kluczowe znaczenie ma w tej kwestii edukacja zarówno konsumentów, jak przedsiębiorców i środowisk medycznych.
Źródło: wywiad z Markiem Posobkiewiczem, głównym inspektorem sanitarnym, rozmawiał Ryszard Sterczyński, Medical Tribune (PL), 26 września
https://www.podyplomie.pl/mt_online/articles/23282
Lekarstwa na nielegalny wywóz leków
O rozwiązanie problemu nielegalnego wywozu leków poza granice Polski różne instytucje apelują od już dłuższego czasu. Wspomniany proceder, zwany również odwróconym łańcuchem dystrybucji, polega na sprzedawaniu leków przez apteki hurtowniom, które następnie eksportują leki za granice, gdzie ceny są wyższe.
W ostatnim czasie stanowisko w tej sprawie zabrała Prokuratura Krajowa, występując do Ministerstwa Sprawiedliwości z prośbą o podjęcie prac legislacyjnych, pozwalających na ograniczenie tego negatywnego zjawiska. Pomimo wprowadzenia pewnych regulacji prawnych, możliwość egzekwowania prawa przez prokuratorów w tej kwestii jest bardzo ograniczona. Prawo farmaceutyczne nie przewiduje bowiem skutecznych narzędzi pozwalających na ograniczenie nielegalnego wywozu.
Jak wskazuje prokurator Andrzej Jeżyński, na likwidację przedmiotowego procederu nie pozwala
art. 127 prawa farmaceutycznego, penalizujący prowadzenie apteki, hurtowni lub punktu aptecznego bez zezwolenia. W praktyce bowiem podmioty uczestniczące w odwróconym łańcuchu, przeciwko którym prokuratura wszczyna postępowania, posiadają wymagane zezwolenia. Pewną w rolę w ograniczenia ściągalności na podstawie tego przepisu odegrało również zmienienie charakteru sankcji z karnej na administracyjną, co doprowadziło do umorzenia prowadzonych wcześniej postępowań.
Na pełne rozwiązanie problemu nie pozwala również stosowanie art. 126b prawa farmaceutycznego, zgodnie z którym ten, kto narusza zakaz zbycia produktów leczniczych z apteki ogólnodostępnej lub punktu aptecznego do hurtowni farmaceutycznej, innej apteki ogólnodostępnej lub innego punktu aptecznego, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Jak wskazują przedstawiciele prokuratury, przepis ten pozwala na ściganie jedynie zbywców leków, czyli farmaceutów, nie obejmuje jednak działalności uczestniczących w wywozie hurtowni. To te ostatnie miałyby przede wszystkim odpowiadać za organizowanie nielegalnego procederu.
Przedsięwzięcie prokuratury zostało ocenione pozytywnie przez GIF i NRA, które również podkreślają konieczność zmian prawnych. W chwili obecnej inicjatywa należy do Ministerstwa Sprawiedliwości, którego przedstawiciele przyznają, że problem istnieje. Jak na razie nie zapowiedziano jednak podjęcia w tym względzie konkretnych działań.
Źródło: Patryk Słowik, Dziennik Gazeta Prawna, 26 września
https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/978783,leki-farmacja-nielegalny-wywoz-lekow.html
28 września
Ustawa o zmianie ustawy o działalności leczniczej – druga część komentarza
W dodatku do Dziennika Gazety Prawnej Samorząd i Administracja ukazała druga część komentarza autorstwa prawników DZP poświęconego ustawie z 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 960). Autorzy komentarza kompleksowo opisali wszystkie zmiany, jakich dokonał ustawodawca w funkcjonowaniu polskiego systemu ochrony zdrowia.
Jedną z ważniejszym zmian, jakie przewiduje wspomniana ustawa, jest przywrócenie możliwości tworzenia samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej. Opisane w komentarzu przepisy szczegółowo regulują problematykę tworzenia, funkcjonowania i likwidacji wspomnianych zakładów. W tym zakresie należy wspomnieć o zmianie postępowania w przypadku wystąpienia straty netto (ujemnego wyniku finansowania) samodzielnego zakładu podstawowej opieki zdrowotnej oraz możliwości dokonania zmiany podmiotu tworzącego.
Komentowana ustawa weszła w życie 15 lipca br.
Źródło: Paweł Kaźmierczyk, Szymon Łajszczak, Piotr Najbuk, Jan Pachocki, Samorząd i Administracja, 28 września
https://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly/979489,komentarz-do-ustawy-o-dzialalnosci-leczniczej-cz-2.html
29 września
Zmiany organizacyjne w sanepidzie
Dnia 27 września br. do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz niektórych innych ustaw, przewidujący znaczne zmiany w organizacji sanepidu.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, zasadniczym cele regulacji jest włączenie Państwowej Inspekcji Sanitarnej w strukturę administracji niezespolonej. Organizacja PIS ma mieć strukturę pionową, co ma pomóc w sposób bardziej skuteczny sprawować skoordynowany nadzór w zakresie zdrowia publicznego. Struktura inspekcji miałaby zostać ukształtowana na zasadzie hierarchicznego podporządkowania w następujący sposób:
- Główny Inspektor Sanitarny,
- państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni,
- państwowi powiatowi i państwowi graniczni (portowi) inspektorzy sanitarni.
Przełożonym Głównego Inspektora Sanitarnego miałby pozostać Minister Zdrowia.
Marek Posobkiewicz, Główny Inspektor Sanitarny, wskazuje, że wprowadzenie zmian określonych w projekcie pozwoli na eliminację występowania konfliktu interesów, który w obecnym rozwiązaniu wynikał z podporządkowania powiatowych inspektorów staroście. Powoływani przez tego ostatniego inspektorzy nie mogli bowiem kontrolować szpitali, szkół oraz innych podmiotów, których organem założycielskim jest starosta.
Projekt dostępny na: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12290300
Źródło: Aleksandra Kurowska, Dziennik Gazeta Prawna, 29 września
https://serwisy.gazetaprawna.pl/samorzad/artykuly/979811,sanepid-wraca-do-pionowej-podleglosci.html