W dniach 17-18 kwietnia br. mieliśmy przyjemność aktywnie uczestniczyć w 9. edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu. O pierwszych wrażeniach z największej konferencji dedykowanej sektorowi spożywczemu oraz handlowemu w Polsce informowaliśmy ostatnio na naszym blogu.
Tematem przewodnim tej edycji spotkania była innowacyjność branży spożywczej rozpatrywana w szerokim kontekście: produktowym, marketingowym i produkcyjnym. Podczas Forum poruszonych zostało wiele tematów o szczególnym znaczeniu dla branży spożywczej, w tym m.in. odnośnie nowych technologii, strategii marketingowych, a także pojawiających się trendów. W wypowiedziach uczestników niejednokrotnie akcentowana była rola potrzeb konsumentów jako czynnika kształtującego postrzeganie innowacyjności. Potrzeby te mają wpływ na trendy obserwowane w handlu detalicznym, takie jak patriotyzm zakupowy, czy ciągły wzrost w sektorze zdrowej żywności oraz e-commerce. Obok innowacyjności podkreślany był także silny nurt powrotu do żywności tradycyjnej, który przedsiębiorcy mogą wykorzystać także w eksporcie, wykorzystując popularność i wysoką ocenę polskich produktów za granicą. Podczas Forum wiele mówiło się o konieczności inwestycji, pomocy płynącej ze strony państwa na innowacje, a także o widocznym zapotrzebowaniu pracowników z odpowiednim wykształceniem technicznym. Uczestnicy panelu otwierającego Forum podzielali pogląd Jacka Boguckiego Sekretarza Stanu, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który akcentował, że Polska corocznie inwestuje w polską innowacyjność, natomiast jak zauważono większość projektów albo nie jest kończona, albo ich ustalenia nie są ostatecznie wprowadzane w życie.
Podczas Forum głos zabierali najwięksi i najbardziej doświadczeni gracze na rynku, przedstawiciele władzy, a ich stanowiska były uzupełniane udziałem młodych, dynamicznych start-upów z branży. Nowe podmioty obecne na rynku miały bowiem możliwość zaprezentowania swojej działalności i produktów przed gronem przedstawicieli największych koncernów spożywczych i sieci handlowych, ale także podzielenia się swoim świeżym doświadczeniem i napotkanymi problemami i utrudnieniami.
Oprócz aspektu innowacyjności i otwarcia w handlu, tematem krążącym na ustach uczestników był temat podatku handlowego i wyzwań, które się z nim wiążą, a także wciąż powracający temat zakazu handlu w niedziele. Uczestnicy podczas drugiego dnia Forum w rozmowach z Adamem Abramowiczem, Posłem na Sejm, zwracali przede wszystkim uwagę na niepewność zmian jakie ich dotykają, a także na brak spójnego i zrozumiałego ich uzasadnienia płynącego ze strony państwa. Słusznie zauważono, że niepewność w polskiej legislacji odbija się także mniejszym zainteresowaniem Polską w oczach zagranicznych inwestorów. O ile większość przedstawicieli branży wypowiedziało się negatywnie w kontekście tzw. podatku od sklepów wielko powierzchniowych uznając go za mało przemyślany i niepoparty głęboką analizą rynku, to przy zakazie handlu w niedziele zdania były już bardziej podzielone. W wypowiedziach panelistów wielokrotnie pojawił się aspekt braku wzięcia przez rządzących pod uwagę głosów przedstawicieli branży, a także brak dostatecznej obserwacji zachowań państw członkowskich UE od których w wielu aspektach moglibyśmy się uczyć w zamian nakładania na branżę dodatkowych obciążeń.
Do udziału w dyskusji został zaproszony także Tomasz Kaczyński, Partner w kancelarii DZP. W swoich wypowiedziach przedstawił ocenę wpływu regulacji na rynek, z jednoczesnym uwzględnieniem skutków podatku handlowego, konfrontując interesy małych i średnich przedsiębiorstw oraz podmiotów, które podatek ten obejmie. Zdaniem Tomasza Kaczyńskiego, zwolennika gospodarki wolnorynkowej, wprowadzanie dodatkowych ograniczeń jest zbędne i destabilizujące rynek. Natomiast ewentualne próby ingerencji państwa powinny być poprzedzone dogłębnymi analizami, przede wszystkim w aspekcie przyszłych skutków i odbyć się po uwzględnieniu głosów graczy na rynku.
Optymistycznym akcentem Forum była widoczna chęć rozmów graczy na rynku zarówno z przedstawicielami Państwa, jak i między sobą w drodze konsolidacji, która może pomóc małym przedsiębiorcom w zbudowaniu stabilnej i silnej pozycji, a także w rozmowach z sieciami handlowymi. Mamy nadzieję, że wymiana poglądów podczas Forum będzie jeszcze większym impulsem do działania dla przedsiębiorców.