Podmioty wykonujące działalność leczniczą znajdują się obecnie w szczególnej sytuacji. W związku
z ryzykiem rozprzestrzeniania się koronawirusa, wprowadzono w naszym kraju nowe, nadzwyczajne rozwiązanie prawne, które wpływają bezpośrednio na zasady funkcjonowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz pracę personelu medycznego.

Szczególne znaczenie telemedycyny

W tej wyjątkowej sytuacji szczególnego znaczenia nabiera telemedycyna. Koronawirus przenosi się drogą kropelkową, co oznacza, że najłatwiej zarazić się nim wskutek bliskiego kontaktu z zakażoną osobą. Każdy wyjście z domu, w tym wizyta u lekarza, wiąże się więc z ryzykiem zakażenia. Tymczasem telemedycyna umożliwia konsultację medyczną na odległość. Sama już forma takiego świadczenia zmniejsza więc ryzyko zakażenia, stanowiąc dodatkowy element walki z epidemią. Dlatego też korzystanie z tej formy pomocy w związku z podejrzeniem zakażenia koronawirusem jest zalecane m.in. przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta.

Udzielanie porad telemedycznych w polskim systemie ochrony zdrowia jest jednak stosunkowo nowym oraz nie stosowanym jeszcze powszechnie rozwiązaniem. Otrzymujemy sygnały, że lekarze mają wątpliwości, jak poprawnie udzielać konsultacji przez telefon i komputer. Jak potwierdzić tożsamość pacjenta? Czy w ten sposób można wystawić mu receptę i zwolnienie z pracy? Jak się zachować, jeśli pacjent nagle zasłabnie? Czy rozmowa musi być nagrywana? To ważne i praktyczne kwestie, które nie powinny zostawiać miejsca na wątpliwości.

DZP, jako członek fundacji Telemedyczna Grupa Robocza, we współpracy z czołowymi krajowymi ekspertami z zakresu e-zdrowia, opracowaliśmy najważniejsze wytyczne w zakresie telemedycyny dla lekarzy i pacjentów, które są dostępne bezpłatnie na stronie http://telemedycyna-poradnik.pl/.

Szybkie i stałe rozwiązania

Wdrożenie tych zasad w szpitalach i innych większych podmiotach leczniczych wymaga szybkiego, procesowego podejścia, w szczególności przyjęcia i wdrożenia procedur, które zapewnią wysoki standard teleporad. Warto też pamiętać, że telemedycyna świetnie sprawdza się nie tylko w walce
z koronawirusem, ale stanowi rozwiązanie, które może być dalej z powodzeniem wykorzystywane do opieki nad pacjentami z różnymi problemami zdrowotnymi.

Wdrażając nowe rozwiązania należy pamiętać o potrzebie zapewnienia ich zgodności z przepisami prawa, w szczególności zasadami udzielania świadczeń zdrowotnych, obowiązkami osób wykonujących zawody medyczne oraz prawami pacjenta.

Zespół healthcare kancelarii DZP posiada unikatowe doświadczenie w zakresie e-zdrowia i obsłudze prawnej podmiotów leczniczych. Jeżeli mają Państwo wątpliwości prawne związane z obecnymi wyzwaniami, potrzebują doradztwa przy kolejnych działaniach, szkoleń dla personelu lub wsparcia
w przygotowaniu procedur, służymy naszą pomocą.

Jeden komentarz

  1. Bardzo ciekawy artykuł!

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *